Saturday, May 30, 2015

Farewell Hachiko

Hai ....
lama tak update...
sadly I just wanna inform you that my adorable cat died last week, on Tuesday, 26/5/2015.
Hachi kena penyakit jaundice, yang menyebabkan badannya kekuningan, sebelum tu Hachi hilang selera makan dan menjadi semakin kurus, tinggal tulang.
Pada hari Jumaat 15 Mei, aku bawak Hachi jumpa vet kerajaan kat Arau, tapi vet tak bagi ubat apa-apa, cuma suggest supaya beri dia minum air, force feed. Katanya tak boleh bagi ubat sebarangan.
Aku cuma bagi dia minum saja, tapi mana boleh pulih sebab dia tak ada selera.
Pada Ahad 17 Mei aku bawak Hachi jumpa Dr Sovong kat Jejawi, Kangar. Dr Vong ni vet kat klinik kerajaan Kangar, tapi after office hours dia buka klinik kucing kat rumah dia kat perkampungan siam kat Jejawi.
Dr Vong kata Hachi ada peluang pulih, dan suggest aku hantar dia masuk wad sebab Dr Vong tak ambik kucing sakit, dia hanya sediakan boarding service kat rumah dia.
Keesokan harinya pada 18 Mei aku bawa Hachi ke As Ecovet kat Jalan Langgar, Alor Setar.
Masa tu vet kata Hachi ni 50/50.
Aku dah google memang jaundice kucing ni kalau lewat berubat, harapannya tipis.
Tapi aku usaha juga, aku tak tau pun boleh jadi seteruk ni, masa aku nampak mulut Hachi kuning, aku tak tau nak buat apa, sebab aku tak tau mana vet nak tuju, aku cuma nampak vet Arau je, kalau aku tau awal2 lokasi vet private tu, awal2 lagi aku hantar.
Kat vet Ecovet, Hachi diberikan ubat hati, vitamin dan dimasukkan drip ke dalam badannya. Sebab Hachi dan dehydrated.
Hachi menunjukkan improvement apabila mula makan. Pekerja klinik tu sms aku dan juga call untuk beritahu improvement Hachi sebab aku tinggal Hachi kat sana.
Pada hari Ahad, 24 Mei, staff tu kata kuning Hachi makin teruk dan harapan pulih makin tipis. Masa tu aku beritahu kalau teruk nanti beritahu la aku pegi ambil, tapi selagi boleh rawat, teruskan. Sebab kalau aku bawa balik ke rumah pun lagi teruk sebab tak boleh drip dia.
Akhirnya dalam pukul 11 pagi, 26 Mei staff tu call aku kata Hachi dah tak ada, bila dia masuk tengok Hachi dah already gone, badannya masih lembik, maknanya Hachi baru pergi pagi tu.
Berair juga mata aku masa tu, dahla kat ofis.
Balik rumah, terus aku beritahu budak-budak ni, si Faiz terus nangis teresak-esak sebab dia sayang sungguh Hachi. Kami semua pegi ambik Hachi kat vet sebaik balik kerja.
Dalam kereta Faiz nangis, masa tanam nangis, selepas tanam pun nangis tersedu-sedu.
 



 Nangis on the way selepas ambik Hachi

Sedih sebab Hachi manja dan suka mengekor aku. Kalau aku dok mandi, dia tunggu depan pintu bilik air. Kalau aku masak, dia tunggu kat dapur, kalau aku mop lantai, dia ikuttt aje.
Cuma ralat sebab aku lambat dapatkan rawatan.
Sebab utamanya ialah aku tak tau mana nak tuju, google punya google bukan banyak pun info pasal vet swasta kat Kedah Perlis ni, tu yang aku ralat sangat. Vet swasta ni bukan ada Fb official page pun, no telefon pun tadak. Kena tanya orang.
Atas bantuan kawan-kawan baru aku jumpa dua vet. Dr Vong rekmen Ecovet kat Jalan Langgar, dan Surgeri Haiwan (India) kat Pumpong. Tapi aku terus ke Ecovet (Melayu) sebab bila aku call vet Pumpong tu, dia jawab acuh-tak acuh saja bila ditanya pasal rawatan kucing aku ni.
Di sini aku nak bagi info kat korang area kedah perlis ni.

1) Selain klinik veterinar Arau, untuk mendapatkan rawatan dan ubatan termasuklah vaksin, boleh ke rumah Dr Sovong kat perkampungan siam di Jejawi, Perlis.


Boleh whatsapp Dr Vong 019-4546989

Dr Vong ni orang Siam, dia sangat friendly orangnya. Kalau whatsapp tu kalau dia lambat reply mungkin dia bz. Tapi insyaAllah dia balas.

2) Klinik AS Ecovet pulak ni alamatnya;
77B Batu 3 1/4, Jalan Langgar,
Alor Setar, Kedah.
TEL: 019-4717429 / 019-4784079


3) Klinik Dr Megat Iskandar
Mergong, Alor Star, no telefon 04-7307923

Dr Vong kata, klinik Dr Megat ni dekat deretan rumah kedai berdekatan Petronas Mergong. Korang tryla tengok sebab aku tak sempat bawa Hachi ke sana. Dekat Tesco katanya. Kalau bz diorang tak angkat telefon, so korang cubalah ye.

Pesanan aku pada korang, lagi-lagi kalau kucing kena jaundice, dapatkan rawatan awal. Aku sendiri terpinga-pinga cari vet swasta, frust betul sebab information tak cukup kat internet ni. Kalau aku tau lebih awal klinik tu, mesti aku hantar awal sebaik pulang dari kerja, terus pecut ke alor star.
Walaupun Hachi tak dapat diselamatkan, dan aku tidak bersama-sama Hachi during her last hours, at least aku cuba bagi Hachi berasa lebih selesa bila dia boleh makan, cuma jaundice tu teruk sangat.




 Ini malam terakhir Hachi tido kat rumah, on her favourite spot. Sebelum tu aku mandikan Hachi sampai terkencing keluar kuning pekat. Malam tu aku tido kat ruang tamu dengan Hachi.


 Bila kena jaundice, Hachi suka bersembunyi di tempat gelap, tak aktif dan monyok


Aku perasan Hachi mula sakit selepas dia kena gigit dengan kucing liar, mungkin ada kuman masuk ke dalam badannya dan menjangkiti sel darah merah dan memusnahkan sel itu. Ada banyak faktor jaundice di kalangan kucing ni, korang boleh google sendiri. Tapi simptomnya selalunya kucing hilang selera makan dan manjadi kurus kering, dan paling ketara telinga, mulut jadi kuning. Cara rawatan adalah force feed dan drip. Kalau google ada banyak lagi kaedah nak mengesan punca sebenar penyakit ini termasuklah mengambil sampel hati kucing untuk dianalisis.
Tapi masa tu Hachi dah terlalu kritikal, Maafkan aku Hachi, I should have known earlier. I'm sorry dan maafkan aku jika ada ada khilaf semasa membela Hachi, we miss you Hachi.

 Gambar ni masa kat vet Arau.


 On the way balik dari vet ambik Hachi yang dah pergi, Faiz buat note ni kat Hp aku, lepas tu dia nangis, sambil nangis dia kata, " tak boleh tengok.....(gambar hachi yang last di atas kat ecovet sebelum tinggal dia kat sana)"

 Hachi semasa sihat, 22 Mac 2015.


Gambar 26 Jun 2014.

Aku perasan Hachi mula kurus selepas dia kena gomol dengan kucing liar. Sakit hati aku.
Asalnya Hachi aku letakkan kat luar rumah, ini menyebabkan ramai kucing liar datang makan ke rumah aku dan berak merata. Kemudian aku letak Hachi dalam rumah dan buka tingkap untuk keluar masuk, it ended up bila kucing jantan tak guna tu masuk kencing dalam rumah, memang geram gila. Tak guna punya stray cat. Last sekali aku tak dapat letak Hachi dalam rumah, dia duduk di luar dan kena buli. Nak kurung kesian pulak, dan moralnya aku patut kurung dia walaupun dia tak happy. Aku ada sekor lagi anak kucing baru nama Dino. Dino secara kebetulan masuk dalam enjin kereta aku masa aku parking kat tempat kerja. Nasib baik tak mati, dan nasib baik juga aku ada Dino. Boleh main dengan Dino.

Faiz dan Dino, kecik lagi Dino ni, mungkin usia 3 bulan.
Aku rasa lega ada Dino sebab kalau takde pet, rasa kosong je takleh nak gomol-gomol. Mamameow pulak garang sikit, tak boleh nak peluk cium walaupun malam-malam dia suka tido dengan orang.

Oklah, itu saja perkongsian kali ni. Nak simpan gambar-gambar kat blog dan juga nak share dengan korang nombor di atas, sebab aku ralat sangat pasal ni.
ok bye.



5 comments:

  1. As salam puan, terima kasih atas info yang sangat berguna ni walaupun saya agak terlambat jumpa blog puan. Saya terjumpa pun kebetulan sebab tengah google mana vet swasta area perlis. Memang susah betul nak cari info. Saya biasa pergi ke Jabatan Veterinar Kangar, tapi kelengkapan mereka sangat terhad dan tak boleh membantu untuk rawatan yang memerlukan lebih perhatian.

    ReplyDelete
  2. sama-sama Pn. Anna, saya pun terlambat tau pasal vet ni semua, sebab sebelum tu masa bela kucing tak ambil berat pasal treatment dia, sebenarnya bila bela, kita pun kena jaga dia macam jaga anak juga walaupun dia tu kucing

    ReplyDelete
  3. sama-sama Pn. Anna, saya pun terlambat tau pasal vet ni semua, sebab sebelum tu masa bela kucing tak ambil berat pasal treatment dia, sebenarnya bila bela, kita pun kena jaga dia macam jaga anak juga walaupun dia tu kucing

    ReplyDelete
  4. Sy pun dok cr no dr megat kat google n terjumpa ur blog. I jd excited sbb nama kucing kita sama... kucing sy nama hachiko jugak... i m sory that u lost ur hachiko. I know how u felt coz kucg sy pun mati last year. Tp yg tu nama boboy. I hope we can be cat frens.

    ReplyDelete
  5. sorry lambat reply, lama tak jenguk masuk blog ni,sure we can be cat friends, sekarang ni tinggal seekor saja, Dino pun dah mati tahun lepas, sedih betul...

    ReplyDelete