Friday, September 14, 2012

Klinik dan Surgeri Sedhuram



Klinik Sedhuram ni adalah khusus untuk merawat masalah berkaitan saraf. Setiap hari, memang ramai gila yang datang ke klinik ni, sampaikan orang beratur hingga ke depan klinik. Seawal 5 petang, kaunter pendaftaran mula dibuka. Dan rawatan bermula pada pukul 7 petang. Memang ramailah! Kalau nak datang ambil nombor tu, orang memang dah ramai. Kalau malas nak tunggu giliran rawatan, boleh buat anggaran berdasarkan nombor giliran.Ala macam kita pergi ke bank la, lepas ambil nombor tu siap pegi makan dulu, sebab giliran lambat lagi.

Alhamdulillah setelah menjalani pelbagai rawatan tanpa putus asa mahupun di hospital kerajaan, hospital swasta, perubatan Darussyifa dan perubatan tradisional, FIL dah boleh berjalan dan memandu (kereta auto) setelah mengalami minor stroke. FIL ke klinik ini dan mendapatkan ubatan yang diwajibkan makan dengan disiplin, tak boleh ponteng-ponteng atau malas.

Aku bagi info pasal klinik ni sebab apa yang aku tau, klinik ni glemer sebab pesakitnya datang dari serata pelusuk negeri. InsyaAllah usaha selagi boleh, boleh sembuh kalau cepat berubat, jangan tunggu lama-lama. No telefon dan lokasi aku sertakan. Senang aja nak cari klinik ni, masuk kat Pekan Pauh tu, klinik tu berada berdekatan lampu isyarat Pekan Pauh. Kalau tanya orang mana klinik saraf Sedhuram tu memang orang kena la insyaAllah.

Oh ye sedikit petua daripada FIL tentang amalan yang dia buat agar cepat pulih dari stroke.

Katanya, bila kena stroke ni, kita tak boleh lemah semangat. Semangat kena kuat dan jangan give up. Sentiasa set dalam kepala untuk pulih, dan doa banyak-banyak.
Amalan FIL adalah dia akan bangun seawal pukul 5 pagi dan mandi air sejuk.
Dia kata tak boleh malas-malas. Kalau ikutkan hati memang nak tido memanjang. Kalau buat macam tu, badan jadi bertambah lemah, lama-lama tak larat nak bangun. Ini yang banyak terjadi di kalangan kawan-kawannya sebab diorang jadi give up dan layan tido tak bangun-bangun. Lama-lama badan jadi gemuk dan berat, terus tak dapat bangun.
FIL rajin exercise. Habibi belikan tongkat kaki empat tu. Dengan kekuatan tangan, FIL akan bangun nak bangkit berpegang pada tongkat tu, usaha gerakkan kaki perlahan-lahan. Setiap pagi dia akan exercise tanpa jemu, berjalan di depan rumah. Lama-lama tak perlu dah tongkat empat tu, pakai tongkat sebatang je. Sekarang siap boleh menebas lalang, alhamdulillah tanpa putus asa, dengan azam kuat, berdoa dan tidak banyak tidur. Segalanya dengan izin Allah belaka. Usaha lah...




10 comments:

  1. http://rzhomestaypauh.blogspot.com

    berdekatan dengan klnik tersebut..

    ReplyDelete
  2. Sapa Ada GPS coordinate Klinik no tolong share

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde la pulak, ala senang aje cari, sampai kat Arau tu tanya aje orang, insyaAllah diorang tau.

      Delete
  3. putri homestay terletak lbh krg 2 minit ke klinik sedhu ram...0174496679@0174899115

    ReplyDelete
  4. Rz homestay terletak berdekatan dgn klinik sedhu ram..0125607857

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Klinik & Surgeri Sedhu Ram

    https://goo.gl/maps/xye8mHroPjr

    ReplyDelete
  7. Klinik ni kne buat tmujnji dlu or trus dtg je pd hri nk buat rwtn?

    ReplyDelete
  8. Klinik ni kne buat tmujnji dlu or trus dtg je pd hri nk buat rwtn?

    ReplyDelete