Tuesday, March 26, 2013

selalu bersedia...

Bulan ni jarang update blog pulak. Sibuk sikit, tak sempat nak tulis. Bukannya aku jauh dari komputer, setiap hari ngadap komputer tapi nak tulis tu takda idea.
Kelmarin aku ada program kat sini, bos arahkan untuk adakan sebuah program dengan kadar segera. Aku yang sememangnya tidak sukakan arahan last minute, dengan berat hati buat juga program tu walaupun sambutan tak seberapa. Aku tak suka bila aku kena buat kerja penting yang last minute, yang mana sebenarnya boleh aje kalau dia nak suruh aku buat awal-awal. Aku jenis kalau nak buat apa-apa, aku harus membuat persediaan yang sebaiknya agar tugasan yang dilakukan sempurna. Bila dah last minute, jangan nak harapkan kesempurnaanlah.
Aku kagum dengan Wan, yang sentiasa melakukan kerjanya dengan sempurna dan sentiasa bersedia lebih awal. Pernah pada suatu hari ketika menaiki kereta bersama-sama Wan dan berhenti di simpang hadapan Balai Islam Lundang, KB, Wan merungut apabila melihatkan keadaan pengguna jalan raya di persimpangan lampu isyarat. Kata Wan, kenapa bila lampu hijau baru nak masuk gear kereta? Nanti ia menjadikan pergerakan lambat, lebih-lebih orang yang menyusul di belakang akan terlepas lampu hijau. Bukankah lebih baik bila kita bersedia dengan gear 1, dan bila lampu bertukar boleh jalan terus? Ya, aku pun ikut kata-kata Wan sebab perangai pun sama. Aku sentiasa bersedia bila di lampu isyarat. Tapi takde la terus jalan, kalau masih ada kereta, aku tunggu la dulu. Lampu hijau tu maknanya boleh jalan sekiranya selamat- kata guru memandu aku dulu. Habibi kata nanti lenguhla sebab dok ready gear 1 awal-awal, tapi dah jadi tabiat aku kena cepat.
Macam jugak diorang suruh aku handle program ni, bila suruh buat macam-macam, aku tak bersedia sepenuhnya, nak marah pun ada. Masa tu lah berlakunya miscommunication sebab kurang persediaan, di situlah berlaku perubahan aturcara sebabnya kurangnya persediaan. Apapun yang kita nak buat, kena ada persiapan, bukan boleh main redah aje. Persediaan mental pun penting, takde la terkezut dibuatnya.

oklah, pastikan sentiasa bersedia dan bersiap siaga....

No comments:

Post a Comment