Monday, March 11, 2013

Tawakkal....

hari ni aku dan habibi masing-masing ada perkara penting yang dilalui pagi tadi, aku harap semuanya berjalan lancar. Badan pulak rasa macam nak demam bila penat badan dan otak.
Dalam masa yang sama, aku dan adik beradik diuji pula dengan keadaan mak aku.
Mak aku tak stabil emosinya lebih-lebih lagi sejak Wan tak ada. Dia mudah murung dan sangat tidak kuat mentalnya. Walaupun dijaga dengan baik oleh abang-abang aku tapi dia masih tak ok, apa yang dia fikirkan aku pun tak tahu. Memang badannya kurang sihat, tapi tekanan darahnya ok. Senang cerita, mental dia tak kuat. Dah beberapa hari dia tak mau makan dan hanya terbaring menangis aje. Kakak ipar aku yang merupakan seorang doktor dah masukkan satu botol air ke dalam badannya tapi dia masih enggan makan dan dok menangis sahaja. Aku pun jadi sakit kepala dan buntu memikirkannya. Aku cuma kasihan kepada abang aku yang menjaganya 24 jam bersama kakak ipar. Aku kasihan kepada mereka sebab menguruskan mak yang semakin banyak ragamnya. Dari segi kesihatan seperti darah tinggi, dia ok. Aku rasa dia nak anak-anak duduk sekelilingnya sentiasa which is impossible. Aku baru balik sebulan yang lepas, kakak aku pulak baru balik tak sampai 2 minggu. Mana boleh nak ikut macam anak-anak arwah Mak Bah, diorang tidak bekerja dan boleh duduk disisinya 24 jam. Oh emakk.... kenapa emak jadi macam ini. Kakak aku punya la runsing, sampaikan bawak kereta terlanggar tiang sebab asyik memikirkan emak. Emak jauh bezanya dengan Wan. Wan akan cuba sedaya upaya menempuh apa yang dihadapi. Sampai ke akhir hayatnya, Wan masih ikhtiar dan berusaha untuk pulih, semangatnya kuat. Ketika ini lah aku sangat rindukan Wan. Emak tak boleh berdikari dari segi mental. Aduhh... aku pun tak paham. Bila banyak masalah macam ini, aku sendiri rasa macam nak demam. Oh emak, fahamilah yang anak-anakmu jauh, bukan senang-senang boleh balik begitu saja. Itu pun aku dah balik kerap dah ni.
Ya Allah tolong lah kami agar jadi kuat mental untuk menghadapi semua ini. Dugaan sungguh, semua tak kena walaupun dah cuba sedaya upaya....
Wan, I miss you Wan..  :'-(

No comments:

Post a Comment