Tuesday, March 5, 2013

Teropong ke angkasa

yeyeyye syukur alhamdulillah akhirnya dapat jugak binocular idaman hati beta.
aku ni peminat astronomi amatur (aku suka observe aje), suka star gazing dan the outer space.
Oleh kerana aku tak pernah ada gadget astronomi ni, maka dicadangkan untuk beginner untuk belajar menggunakan binocular terlebih dahulu. Untuk yang baru berjinak-jinak macam aku ni kira bolehla. Takde la nak nampak sampai ke nebula, bima sakti. Yang tu nak kena beli telescope la pulak.
Aku beli kat kedai Falak Online dengan harga RM280 termasuk pos. Aku beli jenama Vision King, dengan magnificient 7x50mm, boleh refer spec.
Adoi, kena berjimat cermat la bulan ni.
Aku order Khamis lepas dan dapat kelmarin.
Excited sungguh rasanya bila dapat parcel tu.


Bila balik ke rumah petang kelmarin, aku dan habibi dok try guna. Adjust bagi sharp sikit imejnya. Pada mulanya aku kecewa sebab rasa macam biasa-biasa saja, dok skodeng orang yang tengah renovate rumah, tengok pokok pisang, sebab aku rasa macam biasa aje.
Pada sebelah malam, satu family dok guling-guling atas tikar atas rumput di laman rumah.
Dan, aku sangat excited dengan apa yang aku nampak.
Kita lihat banyak bintang di langit dengan mata kasar. Tapi bila menggunakan binocular, subhanallah sangat banyakkkkk!!!!! di sekitar bintang Orion tu ada banyak lagi bintang yang kelihatan seperti titik putih yang banyak. Kelompok bintang juga boleh dilihat dengan lebih jelas.
Dan aku tak sabar nak dapatkan telescope pula...
yummyyyyy....
kena simpan $$$$$$$$.......

malam ni nak belajar guna lagi, sebab aku dok guna sebelah mata aje pening pulak...
walaupun kebolehan binocular ni terhad, ianya sebenarnya permulaan untuk minat aku ni disamping memupuk minat anak-anak.


No comments:

Post a Comment