Sunday, April 24, 2011

Dari sempadan Thailand ke sempadan Singapura







Berlatarbelakangkan Singapore...
takda passport maka tak boleh la nak ke sana walaupun dekat




Minggu lepas aku ke Johor Baharu mengikuti Mr Hubby present paper kat conference di sebuah hotel di sana...perjalanan sejauh kira-kira 900km itu memang paling jauh setakat ini, bila balik tambah lagi 900km, boleh botak tayar kereta hehehe....kami telah merentasi Perlis, Kedah, Penang, Perak, Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan akhirnya baru sampai ke Johor.

Hari Sabtu bertolak ke sana pada pukul 8 pagi, jalan punya jalan, campur ngan singgah kat hentian R & R, sampai kat Melaka pukul 7 ptg !! hehehe tak mau jalan terkejar-kejar....bawak kereta rilek-rilek je..kat Melaka singgah tidur rumah adik ipar...keesokannya dia bawa jalan-jalan bandar Melaka....sempat melawat kota A Famosa jap...masa tu cuaca dah mula nak panas, kesian budak-budak....sebab tu la anak aku dah mula tak sedap badan kot...

lepas round-round bandar Melaka kami balik rumah jap pastu bersiap-siap untuk meneruskan perjalanan.. senang nak round Malaysia sebab ada highway yang menghubungkan negeri-negeri dari utara hingga ke selatan..highway dari utara ke timur je yang tak ada...kalau ada highway kan bagus, takde la aku paranoid melalui jalan bengkang bengkok seperti kat Grik tu, cuma jimat la takde tol...jalan punya jalan akhirnya sampai la di Johor Baharu.. dekat-dekat nak sampai tu anak aku termuntah habis kena seat ngan baju aku...anak sulung aku yang tak pernah muntah dalam kereta, first time termuntah sebab tak larat. Mungkin sebab cuaca panas sama. Selama ni dah biasa jalan jauh balik kampung tak penah demam. Aku ngan hubby jenis suka berjalan jadi anak-anak pun jadi lasak kalau bab berjalan ni. Cuma minggu lepas si abang surrender..patutla asyik mengadu pening kepala., poor my boy.....dan inilah first time aku menjejakkan kaki ke JB dan wow!!!! Aku tak percaya dah sampai!!Dengan berbantukan GPS berjaya jugak mencari hotel tempat penginapan di mana berlangsungnya 2011 IEEE Applied Power Electronic Colloquium yang dianjurkan oleh UTM.

Sampai kat hotel dah dekat senja....lepas check in kemas-kemas barang...dah rasa si abang ni badan dah mula nak panas...terus cari ubat kat farmasi sebab klinik semua tutup dah sebab weekend....sepanjang malam tu aku tidur-tidur ayam je sebab dia asyik jaga dan termuntah...abis kena tilam, bila dia tersedar sikit aku pun turut tersedar, bukan apa takut muntah dan lemas kalau badannya tak dibangunkan......

pagi esoknya kami gilir-gilir breakfast kat bawah sebab si abang memang dah tak larat sebab tak lalu makan....abahnya sempat pegi register kat conference tu dan dengar beberapa slot presentation lepas tu kami terus ke klinik. Syukur alhamdulillah selepas tu dia semakin ok, dah mula nak bercakap dan lompat sana sini maknanya dia dah sihat hehehe....

petangnya sempat ke Stulang laut..makan rojak petis kat tepi laut...boleh nampak pulau Singapura, dekat je...orang-orang Johor ni baik-baik dan peramah...aku masih ingat kakak yang jual rojak petis tu " Nak beli rojak ye sayang?"...."Air botol yang sejuk kat situ sayang.."..."Terima kasih sayang" hehehehehhe......berapa kali sayang daa....aku hanya tersenyum....rasa malu pulak sebab muka aku serius masa tu, penat sama sebab tak cukup tidur...

Pada sebelah malamnya sempat bawak budak-budak ke Danga Bay...ada taman tema mini dan kami juga pegi makan kat food court kat situ....harganya boleh tahan jugak, tomyam campur RM8 dan nasi putih RM2, teh o ais limau RM3 !!!! haaaa boleh kayap la kalau 10 kali makan kat sini.....tapi sekali-sekala boleh la kot....maklumla ni first time....memang orang kata makanan kat situ mahal....tapi bila dah nama pun vacation ni (presentation sambil ber vacation), memang kena spare duit siap-siap la....sepanjang perjalanan ni pun beli mainan budak-budak pun dah dekat seratus hengget...buka boleh beli satu tapi kena beli dua.....singgah beli makanan kat hentian R&R dan petronas pun dah berapa dah...ni pun aku tak shopping pun, beli makanan je di samping beli jersey arsenal kat pasar malam RM15 sebab baju aku habis kena muntah...dah tak ada baju nak pakai.....

oklah stakat ni dulu nanti sambung lain....aku tak reti sangat lagi nak edit blog ni, kan aku baru mula :) slow sikit





2 comments:

  1. Salam kenal.
    Kak gerau orang Johor pun tak pernah pi Danga Bay...

    ReplyDelete
  2. salam kak gerau.....
    best jugak pegi sana, orang-orangnya friendly... cuma tak sempat nak round banyak tempat..nak beli souvenir pun tak sempat, ingat nak bawak balik tempe :)

    ReplyDelete