Saturday, April 23, 2011

hantu ulam

Semalam aku tanya hubby, hari ni pergi ofis tak? Sebab kebiasaannya dia akan ke ofis sebab nak siapkan kerja master nya kat lab…projeknya dah siap cuma tinggal writing je.....katanya kena pegi jugak sebab ada training untuk handle machine baru...spontan aku mencebik bibir....pagi tadi dia belikan nasi lemak siap-siap, breakfast ngan nasi lemak.......

lepas dia ke ofis aku ingat nak sambung tido seperti yang dirancang tapi si kecik ni macam nak bangun je....tak sempatla nak lena kejap....sambil buat kerja-kerja rumah, basuh kain yang berlonggok, aku masak laksa untuk makan tengahari...biasanya makan nasi tapi rasa lama pulak tak makan laksa. Kat pasar malam semalam dah beli ikan kembung siap-siap beserta bahan-bahan yang lain termasuk untuk masak mee sup semalam. Aku panggilnya sebagai mee kuah tapi kat sini diorang panggil mee sup...nanti ada masa aku upload gambarnya. Gambar belum transfer ke laptop. Makanan berkuah ni cepat kenyang. Sesiapa yang rasa nak kuruskan badan tu boleh la makan benda yang berkuah ni termasuklah tomyam. Masa kat U dulu aku suka makan tomyam, hari-hari tomyam, kalau nampak muka aku tu memang ingat tomyam la, aku makan banyak tapi badan aku tak naik dengan ketara berbanding ngan bila aku jarang makan berkuah tu..tak tau la kot-kot berkenaan ngan metabolisma badan sama kot dan perubahan umur. Laksa ni pun bukannya kena tumis pun, oil free. Nak buat pun senang je.

Tapi walaupun aku makan mee, laksa, bihun, spaghetti..tapi aku tak boleh lari dari makan nasi...perut melayu sungguh..lepas tu makanan kasik semua aku bedal, apa itu makanan klasik? ehhehe ni kakak aku la yang bagi istilah...makanan klasik yang dimaksudkan adalah ulam seperti petai, jering, genuak (kenal tak buah ni? yang kaler itam kecik-kecik tu), you name it apa saja jenis ulam semua aku bedal, bagi aku ulam-ulaman ni lagi bagus dari sayur yang dijual di kedai tu, takde racun perosak...organik la katakan..

kata mak aku, ketika aku berumur setahun aku dah makan jering!! hehehe ada kan jering muda yang lembut tu aku makan macam tu je...bila keluar makan ngan kawan-kawan, diorang tak heran dah bila aku ambil ulam selonggok dalam pinggan asing dan aku makan sorang aje...kalau orang tak pernah tengok memang dia akan pandang dua kali heheheh...tapi kalau nak makan ulam yang berbau seperti petai atau jering tu aku biasanya fikir beberapa kali sebab nanti bau dia power sangat, kalau ke pasar tani aku akan beli pelbagai jenis ulam yang kadang-kadang aku sendiri pun tak tau nama dia...ada pucuk ubi, ulam raja, pucuk gajus, pucuk cemumar, dan ada lagi yang aku tak tau nama pun..pucuk cemumar tu rasanya pahit, dulu aku tak suka tapi lama-lama jadi favourite..ada pokok dia kat belakang rumah mertua aku, ibu mertua aku kata, bila dah lama aku tak balik dan pokok cemumar tu dah semakin berpucuk, katanya kalau ada aku tentu tak sempat tumbuh pucuk cemumar tu ehhehe...tak heran la kawan aku kata aku makan macam kambing hehehhe....

Ulam ni memang banyak khasiatnya, tengokla orang-orang tua zaman dulu, maintain sihat dan slim sebab amalkan makan ulaman disamping pada zaman diorang tu mana nak ada makanan berperisa sangat pun...lagi-lagi bila dah beranak, memang kena jaga makan la, kena jaga semua la nanti saham menjunam pulak..isk..isk....sekarang pun aku dah mula serius ngan skincare ni...almaklumla makin lama kita ni makin tua...tapi yang tu aku cerita lain kali pulak.....


4 comments:

  1. hehe maka jering:)..mek datang tak kenduri angah ni:)

    ReplyDelete
  2. hehehe insyaAllah datang...nak bawak MIL and FIL boleh?

    ReplyDelete
  3. boleh..boleh..alhamdulillah.Kami sewa rumah untuk 1 malam:)..malam hari jumaat mlm sabtu.Patut 2 malam tapi silap teknikal.Jadi 1 malam.Ahlan..

    ReplyDelete
  4. tak paham, hari sabtu tu masih boleh duduk?

    ReplyDelete