Monday, February 27, 2012

Hari-hari tanpa gaji....

(Sebelum study, nak tulis satu entry dulu)

Kelmarin habibi dan aku cuti (aku memang cuti sebulan), jadi kami banyak uruskan hal-hal tergendala kelmarin. Pada mulanya aku rasa berat hati nak hantar budak-budak ni ke tadika, rasa sedih pulak sebab kami cuti. Tapi oleh kerana kami nak ke rumah baru buat kerja, maka tak sesuai la bawa diorang sebab banyak habuk, bising dan panas.

Pagi-pagi lagi kami ke JPN nak ambik IC yang aku buat bulan lepas. Rasa janggal pulak berjalan tanpa kanak-kanak dan tanpa yelling and screaming and shouting hehehe. Kat JPN tengok-tengok sistem down pulak, kena datang lain kali.

Masa keluar dari bangunan JPN, encik habibi tarik tangan aku dan dia pegang tangan sambil berjalan.. "Uwaahhhh.... romantik pulak sejak masuk 34 tahun nih... kihkihkih..." aku mengusiknya sambil tergelak. Hahaha bukan senang nak romantik nih. "Apsal pulak tiba-tiba romantik nih?" saja tanya soalan sengal hahaha... "Abih tu dok pegang anak je, masa sempat.." jawabnya hehehe.

Kami jarang nak duduk berdua sebab tak pernah sunyi daripada kanak-kanak. Kalau keluar ke mana-mana, mesti dok berkejaran dengan si adik dan si abang. Ke mana pergi mesti kami berempat. Mesti cuba sedaya upaya angkut sama.

Ada antara kawan-kawan yang akan mengambil cuti sehari dua tanpa anak-anak dan diorang menghabiskan masa berdua, tapi.... aku tak buleh buat macam tu, tak sampai hati aku, kesian diorang. Habibi pun sama, dia takkan tinggalkan budak-budak kecuali bila ada kerja penting. Kalau nak keluar dengan kawan-kawan dan tinggalkan budak-budak, memang jarang dibuatnya. Kecuali sekali sekala main futsal. Kami berempat sangat sinonim, macam irama dan lagu, ewahhh.....

Dalam kereta, aku rasa sunyi sebab tak dengar suara budak-budak, tak ada yang nak berebut duduk atas riba, tak ada yang nak panjat kerusi, tak ada yang nak bertekak, dan aku dan habibi tak payah nak jerit-jerit. Tapi rasa janggal pulak, kesian diorang kena tinggal. Ala, sehari je pun. Nak ke rumah baru cat grille. Aku pulak pergi jumpa supervisor dan bayar yuran kat Bank Islam. Selepas settle urusan kat UUM kami kembali ke rumah baru. Aku sambung kerja dengan mencuci tandas dan menyapu sampah dan habuk. Kata habibi, kami dah boleh mula angkut barang sikit-sikit.

Dan.. sekarang aku nak mula study... kalau aku dok di rumah tidur dan tengok tv, takda maknanya aku ambik unpaid leave sebulan, rugi woihhh......

No comments:

Post a Comment