Monday, April 23, 2012

Masih aku terasa...

 Gambar pada pertengahan Mei 2011.. i miss you.. al-fatihah...

Semalam aku naik bas dengan hanya berseluar trek dan berbaju t-shirt serta cardigan nipis. Aku tak mengambil masa yang lama untuk tidur. Aku memmanggg suka tidur dalam bas hehehe... bila aku sedar, terasa suhu sangat sejuk dengan air cond menghala muka. Aku cuba tutup tapi masih sejuk. Lalu aku mengambil kain sembahyang dan berselimut dengannya. Ohhh.... tidur dalam bas dengan air cond yang sangat sejuk merupan feveret aku sejak dulu ehhehe... orang lain tak suka tidur dalam bas tapi aku suka!

Sampai kat Pasir Mas, aku terjaga. Ohh.... ini kampung Wan. (Aku sembang dengan mak aku kejap. Katanya ayah kepada Wan orang Pasir Pekan. Ibunya orang Wakaf Merah, dalam daerah Pasir Mas). Masa tu aku masih mengantuk lalu aku tidur balik, tidur-tidur ayam. Bila bas dah mula masuk Kota Bharu, aku mula simpan kain yang aku buat selimut.

Turun daripada bas, seperti biasa akan disapa oleh driver prebet sapu. Aku hanya senyum dan menggelengkan kepala. Terus berjalan kaki sampai kat depan bangunan TM, dan duduk di situ. Sambil menguap beberapa kali, kulihat jam baru pukul 4.40 pagi. Masih awal.

Terbayang ketika dulu, aku akan menelefon Wan di rumah untuk ambil aku dengan motosikal Yahama merahnya. Tebayang kelibat Wan sampai dengan motosikal merahnya dari arah sebelah kiri pada pagi hari.Oh... bayangannya sangat jelas....

Aku tunggu kejap, kesian untuk tepon abang aku supaya ambil aku kat situ. Dalam pukul 5 lebih, abang aku hantar sms tanya dah sampai ke belum. Aku kata dah sampai. Tak sampai 5 minit dia tiba dengan Kelisa nya.

Sampai di rumah, kelihatan anak buahku yan berusia setahun setengah, terkebil-kebil dalam kelambu. Dah bangun rupanya, patutlah ayahnya bangun awal. Terus aku ke bilik di mana emak sedang tidur. Terus aku tidur di sisinya yang dah terjaga bila aku masuk. Katanya aku sampai awal. Mujur keadaan mak lebih baik berbanding kelmarin. Hehhehe kalau aku kecik, aku tidur peluk mak aku sambil tangan masuk dalam bajunya hahahhaa..... nak buat lagi sekarang ni memang buang tabiat la huhuuii.....

Aku tidur sampai pukul 8.30 pagi (cuti daaaa). Abang aku suruh aku naik saja keretanya memandangkan aku dah boleh drive. Huhu suspen jugak tapi syukur alhamdulillah aku dah berani drive. Dah bertahun-tahun aku ambik lesen tapi jarang bawa. Tapi beberapa minggu ni aku dok bawa setiap petang. Jadi aku bawa Kelisa dari kuarters hospital terus ke rumah. Fuhhhh pencapaian hebat tuh aku masuk bandar hahahaa. Biasanya aku bawak kat jalan yang tak sibuk. Emak dok baca doa je dalam kereta. Aku hanya tergelak sambil bertanya, takut ke naik kereta dengan aku? ehhehehhe...

Sampai di rumah, seperti biasa aku akan meminta kunci bilik Wan.

Masuk dalam bilik Wan dan buka lampu. Bau Wan masih ada dalam bilik tu. Kemudian aku sapu sampah seluruh rumah. Sesekali sambil berjalan di atas lantai papan, aku akan cuba meniru cara Wan berjalan. I still can hear his footsteps sound. Bila berjalan, aku boleh cam caranya berjalan dan menyeret kaki sedikit. Ada rythm nya tersendiri. Aku selalu cuba meniru.... rinduuu huhuuuu....

Pada tengaharinya aku memasak tomyam atas request mak. Sambil mengoyakkan daun limau purut. Aku teringat ketika dulu. Wan berpesan agar jangan masukkan banyak sangat daun tu sebab baunya kuat sangat. Masa tu tidak kuhiraukan sebab aku suka bau daun limau purut...degil sungguhlaaa.... Wan makan jugala tomyam yang aku masak dengan daun limau purut yang banyak tu.

Bila petang dekat pukul 7 petang, aku tutup semua tingkap. Teringat dulu Wan akan membebel sebab katanya, rajin nak buka tingkap, tapi tak rajin nak tutup (sebab dia yang selalu nak kena tutup sebab takut nyamuk masuk). Bila aku nak buka tingkap, Wan akan sound sebab katanya tak payahla nak buka tingkap kalau tak mau tutup. Semua yang aku buat akan teringat kat Wan.

Malam ni aku dengan emak di rumah. Sunyi betul.

Esok nak ke kubur.

No comments:

Post a Comment