Friday, April 13, 2012

Tomyam untuk lunch...



Hari ni aku masak tomyam, habibi request sebab kawan-kawannya nak datang makan. Kelmarin dia request gulai ikan kering sebab kawan-kawannya suka makan gulai ikan kering. Sebenarnya diorang semua dok buat grille. Bekerjasama buat grille untuk 3 buah rumah termasuk rumah kami yang dah siap. Kejap lagi nak goreng telur dadar. Kalau masak tomyam, aku akan tumbuk bahan-bahannya dalam lesung somtam. Lesung ni biasanya orang guna untuk buat somtam. Aku tengok kat kedai orang Siam, diorang lenyek bahan-bahan untuk buat tomyam dalam lesung ni. Sebab tu la kuahnya nampak pekat sebab tomato + cili padi + serai + bawang + daun limau purut + lengkuas etc dilenyek bersama. Jadi hasilnya, kuah tomyam pekat dan sebati :

Tadi aku guna pes tomyam Adabi je. Terlebih dos pulak tu sampai 2 peket. Aku rasa lagi sedap kalau guna claypot. Nanti aku nak beli.

No comments:

Post a Comment