Monday, September 3, 2012

supermak lagi....

yeahhh aku telah membuat keputusan yang bijak iaitu tidak tidur pagi hehehe...
lalu aku mengambil kesempatan atas kelapangan hari ni untuk buat kerjarumah, menyapu sampah, mop lantai, basuh pinggan mangkuk, basuh kain sidai kain, pegi pasar beli ikan, sayur...
fuhhh....
dan sekarang aku nak ber blogging pulak.
Sebenarnya aku kerja malam ni, jadi aku diberi rehat hari ni dan esok. Best jugak kerja malam sampai ke pagi ni, aku boleh rehat 2 hari heeee....

aku pegi pasar beli bahan-bahan untuk masak asam pedas. Aku baru beli claypot setelah tertunda sejak bulan puasa hari tu. Tak sabar aku nak rasmikan claypot aku ni. Mak aku kata sedap kalau singge ikan guna claypot aka periuk tanah ni sebab tak bau hanyir ikan. Yang jadi hanyir ni sebab periuk besi tu.

Badan belum penat tapi otak dah mula mengantuk ni... ehh... bila aku nak masak kalau camtu?
lepas Zohor nanti lah...

ehemm..... aku nak buka topik yang berilmiah sket ni...

dah lama aku nak tulis pasal ni tapi asek tertangguh-tangguh...

ianya berkenaan dengan bagaimana nak jadi menantu perempuan yang disayanyi? hehehe aku tulis ni berdasarkan pemerhatian aku tau, ke atas menantu-menantu perempuan yang pernah aku jumpa (bukan kes aku hee).

Bagaimana perangai menantu perempuan yang disayangi?

1) Ohh, idola aku ni sangat-sangatla hormat dan kasih pada ibubapa mertua dan seluruh kaum kerabat sebelah suaminya. Bagaimana dia layan ibubapanya serta kaum keluarganya, begitulah dilayannya keluarga disebelah suaminya, ikhlas gila la, susah aku nak tiru ni heheee.....

2) Peramah dan mesra, tak sombong untuk bertanya khabar apatah lagi jika ada diantara keluarga mertua yang kurang sihat, masuk ward etc, dia antara yang paling cepat sampai dan bertanya khabar.

3) Pemurah gile. Tak pernah berkira untuk berbelanja untuk keluarga mertua walaupun tak pernah diminta. Kalau kita pergi ke rumahnya, memang tak sah kalau pulang dengan tangan kosong.

4) Rajin. Ohh ni memang pilihan mak mertua la untuk dapat menantu perempuan yang rajin. Pagi-pagi lagi dah sibuk masak sediakan makanan, buat itu ini, kalau kenduri kendara, jadi senang dengan adanya menantu perempuan yang rajin.. (errr... tak macam aku..oh....)

5) Jenis yang bersungguh-sungguh. Ini menampakkan keikhlasan seseorang. Kalau diajaknya kita kerumahnya, memang diajak dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh, bukan ajak-ajak ayam atau risau kalau orang nak datang kerumahnya heheee.... kalau buat makan panggil adik beradik, memang dia akan buat dengan bersungguh-sungguh dan layan dengan bersungguh, bukan hipokrit. Kalau dia membantu, dia membantu dengan penuh ikhlas da bersungguh-sungguh dan gembira berbuat demikian.

6) Akan menelefon kaum keluarga mertua bertanya keperluan mereka, contohnya kalau ayah mertua tak sihat, akan di offernya untuk dibawa ke hospital, bukannya melarikan diri dan mengelak.

7) Pandai didik anak agar menghormati kedua-dua belah pihak keluarganya serta mengajarnya supaya melayan kaum kerabat dengan baik apabila berjumpa, bukan melarikan diri ok! Kalau anak-anak lari, patut sound sikit...

ok tak payah lah aku tulis banyak, cukupla setakat tu sekadar pemerhatian aku. Errr.. aku nak cuba jadi camtu lah heheh...susah jugak sebab naturalnya aku bukan camtu hahahah....

Bagaimana pula ciri-ciri menantu perempuan yang teruk?

1) Ohhh sudah tentu, apabila suaminya mengabaikan tanggungjawab terhadap ibubapanya selepas berkahwin, Nampak sangat queen controll @ takut bini!

2) Mempunyai kuasa mempengaruhi suami yang sangat kuat sampaikan suaminya selalu kalah dengannya. Pendek kata, suami takde kuasa dalam membuat keputusan. Ini ibarat lembu dicucuk hidung la...

3) Pemalas. Nak buat makan pun malas, jaga anak pun malas, pesen nak kena suap nih.

4) Kedekut pahit. Ni sape-sape yang ada perangai camni memang tak digemari ramai la. Berpada-pada la kalau nak kedekut pun. Paling teruk, dahla kedekut, orang lain punya semua nak. Kalau kedekut dan hak orang lain dia tak teringin itu lain cerita. Lepas tu nak ajar suaminya agar kedekut macam dia, cisss....

5) Ramah itu penting tapi kalau cakap takda titik dan takda isu yang munasabah, itu menjengkelkan walaupun tak bergossip. Bergossip apatah lagi.

6) Tak cakap langsung? hayyaa ni pun satu masalah. Langsung tak buka mulut pun tak selamat juga, orang tak tau, budak ni ada tak puas hati ke, ke seronok sangat ke sampai tak bersuara langsung. At least smile and talk a bit.

7) Buat tak endah. Ermm... kadang-kadang telinga kena lebih sensitif dengan sekeliling. Kadang-kadang orang segan untuk mintak tolong, tapi kalau kita dapat rasakan macam ahli keluarga perlukan pertolongan, cuma tanya kot-kot boleh tolong. Ada yang jenis nak kena suruh baru buat ( aku la ni hahahah)

8) GARANGGG dengan suami, takutnyeee suami kauu. Perhatikan nada suara ketika bercakap dengan suami. Nada suara atau cara percakapan tanpa disedari memang diperhatikan oleh ipar duai serta ibubapa. Masa ni la diorang nak tau pun dan kata, "chehh... macam ni ke rupanya menantu aku? layan anak aku cam hapeee"

ermm... aku rasa cukupla tu setakat ni. Aku pun sedang belajar jadi insan yang lebih baik dari semasa ke semasa, cuma kadang-kadang kita kena cuba ubah diri daripada tak biasa kepada biasa, daripada pemalu kepada peramah, daripada malas kepada rajin, daripada hipokrit kepada ikhlas, daripada benci kepada sayang, daripada selfish kepada caring daripada queen control kepada king kontrol hahahhaha.......

ermm...oklah,semoga mendapat manfaat bersama....

No comments:

Post a Comment