Monday, April 8, 2013

4 liter sehari?

Berapa banyak air yang harus kita minum setiap hari?
aku ingatkan 8 gelas sehari, tapi melalui pakcik google, aku baca diorang kata kena minum air ikut formula ni:

(40 x berat badan)+ 500ml
 cth: 40 x 40kg + 500ml = 2100ml sehari.

dan ini pulak dari blog Kevin Zahri :

Keperluan air bergantung kepada:
  1. Aktiviti. Contoh kalau bersukan of coz lebih air.
  2. Cuaca. Kalau lembab panas, lebih air.
  3. Diet. Kalau banyak fiber atau makanan bergaram, keperlukan air meningkat. Kalau banyak minum caffeine pun, keperluan air lebih.
  4. Keadaan. Kalau pregnant, of course lebih air.
  5. Dan lain-lain, termasuklah berat badan, otot, jantina etc.
Keperluan air bukanlah statik tapi sememangnya dynamik.
Jadi camana nak tahu cukup air atau kurang?
Warna kencing! Kalau kekuningan maka kurang air. Kalau jernih, ok!



Aku ada bersembang dengan seorang nurse yang bekerja di tempat yang sama dengan aku. Katanya, kita kena minum 4 liter air kosong sehari.
Mak aii 4 liter. Maunya muntah aku dibuatnya.
Aku minum air takde la banyak sangat sebab bila duduk dalam aircond jadi kurang haus. Bila aku dengar nasihat nurse tu, terus aku beli beberapa botol air mineral dan minum tak kira masa.
Nurse tu cakap, air tu ubat segala penyakit. Seseorang tu insyaAllah takkan kena darah tinggi kalau minum air dengan banyak. Bila minum banyak air, badan kita akan flush away segala bahan buangan dan toksik. Menjadikan badan kita bersih dan segar. Kulit juga akan jadi lembap. Aku paksa diri untuk minum, dan jadi kerap jugalah aku ke tandas. Tapi aku rasa kulit aku lebih moist bila minum air banyak. Aku terpengaruh dengan nurse tu yang mempunya stok air mineral berkotak-kotak di dalam biliknya. Walaupun usianya 50-an, tapi kulitnya sangat putih dan licin walaupun dah berkedut. Di samping tu dia menunjukkan kepada aku sebuah tong plastik di tepi mejanya. Di dalam tong itu mengandungi balang-balang yang berisi madu lebah, bijirin oat, almond, cashew nut, susu tepung, habbatus sauda dan daun camomile yang di blend. Kata nurse tu, dia consume segala makanan tersebut di tempat kerja, sebab bila dah balik ke rumah memang tak sempat. Dan dia juga kata penting untuk makan minyak ikan cod. Selain tu dia consume evening primrose oil dan macam-macam vitamin lagi lah dengan kosnya sebulan RM400. Uihh kopak aku kalau habih 400 hengget buat beli vitamin. Aku ada bertanyakan dia tentang jamu. Katanya dia tak percaya jamu. Lebih baik makan sayuran hijau dan buat senaman Kegel untuk senaman otot peranakan.
Nak jaga kesihatan ni kena rajin dan juga buat pelaburan sikit. Oleh kerana kita ni mengejar masa dan tak larat nak telan sayur dan buah-buahan setiap hari, nak tak nak kena la makan vitamin atau makanan tambahan yang lain.
ohh betul kata nurse tu, memang kena bawak stok supplement ke tempat kerja. Bila kat rumah, takkan nak telan semuanya dalam satu masa sebelum tidur. Memang termuntah aku dibuatnya. Tapi kena rajin..... dan usaha. Buat masa ni aku dok minum air setiap masa la. Kena ada keazaman yang kuat ni, kalau tak nanti jadi warm warm chicken shit lah heheheh....

huarghh... ngantuk dah...
tadi sterika baju untuk seminggu. Aku masuk sterika kat bilik aircond baru la tak stress sebab cuaca yang panas sekarang ni. Aku tak boleh bayangkan kalau tak pasang aircond kat rumah ni, memang berpeluh-peluh la. Kalau rumah kayu lain cerita la.
Ok goodnight,
minum air banyak-banyak ni tak larat bangun pi toilet la pulakk........

No comments:

Post a Comment