Wednesday, April 10, 2013

mari lah mariiii....... pergi mengundiiiiii.....

amacam dah ready ke nak mengundi? 5.5.13! Tarikh bersejarah tu.
bila bukak TV atau baca suratkhabar, hampir seluruh isi kandungannya adalah pasal politik. Uwekkk naik muak aku disajikan berita yang sama ni.
Kalau bersembang bab politik ni, silap haribulan boleh bertegang urat, bermasam muka.
Teringat aku pada suatu masa dahulu ketika aku masih bersekolah menengah. Ketika itu di waktu petang, jiran datang bersembang-sembang dengan Wan kesayanganku.
Biasalah, mesti bercerita pasal politik. Aku suka bila Wan bercakap, sebab orang akan beri perhatian penuh kepadanya.
Kata Wan sambil duduk dikerusi kegemarannya,

"Macam mancis ni lah (lighter), orang lain kata tak comey, tapi kita kata comey." Kata Wan sambil menunjukkan sebuah lighter berwarna kuning.

Wan mengibaratkan memilih parti politik sama seperti kita melihat sesuatu benda, yang bagi sesetengah orang benda itu cantik, bagi orang lain pulak tak cantik. Jadi ianya adalah subjektif dan individu mempunyai pandangan yang berbeza.
Jadi, janganlah bergaduh. Berpada-padalah bila bercakap pasal politik. Sebab bila berlainan parti politik, takkan jumpa kesudahan pun kalau berbahas bagai nak rak, sebab setiap orang akan tetap mempertahankan pendirian masing-masing. Kita negara demokrasi. Terpulanglah nak undi siapa. Kalau yang kita undi tu baik, kita kongsi bersama, sebaliknya kalau yang diundi tu tak baik, kan dapat dosa...wallahualam...
hoh betapa neutralnya aku menulis hahahha...

 (psssst... undi adalah rahsia)

No comments:

Post a Comment