Friday, April 19, 2013

dah ready?

amacam kome? dah sedia nak mengundi? 2 minggu saja lagi. Hari ni hari penamaan calon. Masing-masing diingatkan supaya menjaga perilaku dan adab. Ada rakan-rakan yang turut memeriahkan hari penamaan calon ini dengan memberi sokongan padu kepada calon yang bertanding. Kalau boleh tengok best jugak ye, tak pernah pulak aku join. Penamaan calon semasa MPP dulu pernahlah ehhehehhe....
Kepada yang nak balik kampung mengundi, beli la tiket segera kalau masih belum beli. Sebenarnya kali ini insyaAllah merupakan kali pertama aku mengundi. Sebelum ni tak dapat mengundi sebab ada beberapa halangan. Sekarang anak pun sudah besar. Takde alasan lagi, kali ni masa untuk aku bertindak!
ohh.. sebenarnya aku nak cerita pasal kebersihan rumah apabila membela kucing.
Bila bela kucing ni, bagi aku, kita kena lebih teliti tentang kebersihan rumah. Kucing tak tau basuh kaki, basuh kencing, camna nak buat tu?
bagi aku, aku kena cuci tempat kencing kucing tu betul-betul. Kucing aku ni asek kencing tempat sama ke kat atas suratkhabar yang dijadikan pelapik kotak. Sementara tunggu dia besar, terpaksa letak dia kat dapur. Jadi aku kena buang kertas tu setiap kali dia kencing (tak sempat nak bubuh pasir). Aku juga kena lap disekitar tempat duduk dia tu sebab selepas kencing mesti dia jalan dengan kaki yang basah dengan air kencing. Kalau aku nampak dia kencing, aku akan basuh kaki dan ekor dia ehhehe, aku juga akan mop lantai rumah ni dengan antiseptik. Kat tempat najis, aku guna sponge untuk cuci, bukan mop. Kalau guna mop nanti tersebar merata rumah pulak najis tu. Bila dah bersih pakai sponge baru aku mop. Untuk bersihkan badan dia, aku lap pakai tisu basah. Oleh kerana aku selalu main dengan dia, aku pastikan yang aku akan tukar pakaian lain bila solat.
Bagi aku, kebersihan kena jaga betul-betul sebab ia boleh menjejaskan ibadat solat kita.  Aku cubalah buat setakat termampu. Bila dah besar kena letak kat luar rumah pulak.

oklah, bye

No comments:

Post a Comment