Monday, April 22, 2013

Duit selit?

Aku ada terbaca tentang tip seorang usahawan kosmetik tempatan. Pada suatu hari ketika masih muda dan bekerja sebagai seorang kerani, beliau didatangi oleh seorang pakcik yang memberikannya rahsia agar tidak akan jatuh miskin. Kata pakcik itu, simpan sejumlah wang setiap hari dengan melipat dan menyelitkan duit tersebut di dalam ruangan beg yang lain. Maknanya asingkan duit tersebut, jangan diletakkan di ruangan simpanan duit utama. Anda semua pernah tak buat macam ni?
Aku pernah terbuat dan ianya betul-betul telah menyelamatkan aku ketika aku sesak di hujung bulan. Bagi aku, adalah lebih baik jika kita selitkan sejumlah duit ketika gaji baru masuk. Selepas tu, buat-buat 'lupa' yang kita pernah selit duit di celah-celah beg duit kita tu. Aku selalu terrjumpa duit selit bila aku bukak ruangan duit syiling (beg aku ada banyak compartments). Aku juga terrjumpa duit kat poket blazer atau dalam poket seluar, ohhh di saat aku amat memerlukannya, aku terjumpa dan aku pun dah lupa bila aku letak kat situ hehe.. maksud aku kat sini, janganlah menyimpan sebahagian besar duit dalam beg, tapi ini untuk mengelakkan kita berbelanja berlebihan apabila melihatkan duit kita yang masih banyak dalam ruang utama beg duit. Baik kita letak sikit, biar nampak tak ada duit. Sebenarnya, duit selit membantu kita untuk 'menangguh' daripada berbelanja berlebihan, sebab akhir sekali mesti kita akan guna juga. Ia menangguh penggunaan duit berkenaan ke saat yang paling diperlukan. Tapi kalau korang disiplin, boleh aja ambik duit selit tu dan simpan dalam bank. Bagi aku pulak, aku takda masa nak ke bank, aku transfer online (kalau ada duit hehehhe). Gaji aku tak sempat nak tengok semenjak dua menjak nih, sebab dok berbelanja untuk buat baju. Gaji akan datang ni pun aku dah risau dah ni sebab banyak nak guna. Adoihh, duit memang tak pernah cukup.....pun begitu, alhamdulillah, adaaa jugak gaji :)

No comments:

Post a Comment