Sunday, November 17, 2013

Hafizh Syahrin dan Ayrton Senna

Tadi aku baca berita kemenangan pelumba PETRONAS Raceline Malaysia, Hafizh Syahrin yang menjuarai Kejuaraan Motosikal Sepanyol kelmarin. Bila tengok Hafizh sujud syukur di litar, terasa sejuk je hati, bangga pun ada sebab Hafizh mewakili orang Malaysia Islam memenangi kejuaraan di peringkat antarabangsa. Dok tengok video-video Hafizh membawa aku kepada video kemalangan maut pelumba F1 Brazil, Ayrton Senna di kejuaraan Formula One di Santa Marino, Imola Italy pada 1 Mei 1994.
Aku ingat lagi masa tu aku darjah 6, kat kedai Wan masa tu, kakak aku tengok TV ke radio masa kat kedai, kata kakak aku,

" mati dah Ayrton Senna!" .

Aku tak tau pun muka dia masa tu tapi aku ingat suasana depan kedai Wan masa tu dan aku ingat nama Ayrton Senna. Sama batch dengan Michael Schumacher la dia ni. Dia memang legend sebab dah menjuarai F1 sebanyak 3 kali.

Takut aku tengok video ni

Ayrton Senna crashed at Santa Marino ,

ngeri kan mati sekelip mata apabila keretanya melanggar tembok konkrit pada kelajuan 233 km/j. Ayrton meninggal akibat kecederaan parah di kepala, retak tempurung kepala. Bayangkanla langgar tembok pada kelajuan macam tu, memang takde chance la nak hidup. Paling ngeri bila tengok dari board camera saat-saat akhir dia drive. Macam tu la kan mati eksiden, sekelip mata je, dia pun tak terfikir pun dia nak mati rempuh konkrit. Mati tu pasti, cuma caranya tragiklah. Lagi-lagi bukan Islam, sayang sekali, dahla hensem macam Antonio Banderas ehhehehe, kalau Islam bolehla aku doa kat dia kan.... but that's fate...

http://www.youtube.com/watch?v=mtyBB4ZKOS8

ni video sebelum crash, a few minutes away from death, macam Antonio Banderas kan?

conclusionnya, sukan lumba macam ni memang ada risikonya, tapi sebagai orang Islam, mintala perlindungan Allah sebelum berlumba ( iskkk aku rasa quiet odd writing this sentence hehe) supaya selamat kan....hmmm apapun good luck to Hafizh, long live Hafizh!

No comments:

Post a Comment