Sunday, January 19, 2014

Mulberry berries


Hai....
penah makan buah mulberry tak?
Kat belakang dan tepi rumah aku ada banyak pokok mulberry.
Pokok ni senang tumbuh, asalnya beli sepokok kat ekpo pertanian kat Kangar. Lepas tu habibi biakkkan dengan batang je, cepat tumbuh, cucuk aje. Tapi kena jaga juga la, siram dan bubuh baja.
Setiap masa aku tengok dia berbuah, bukan ada musim pun. Anak-anak aku selalu petik dan makan kat belakang rumah. Yang masak ranum warna hitam, rasa manis, yang merah tu masam la. Weekend lalu aku pegi harvest, dapatla banyak tu, ada lagi tapi merah tak masak. Sekali ngap je nih, abih mulut budak-budak ni jadi warna purple. Setau aku, ulat sutera makan daun mulberry. Maknanya kita pun boleh makan jugakla kan, buat sayur atau ulam? hehehe...

No comments:

Post a Comment