Tuesday, November 13, 2012

Kenduri kendara...

Dah masuk cuti sekolah ni, jemputan kenduri kahwin bertali arus. Ada yang berkahwin, ada yang bertunang.
Dan aku juga tak ketinggalan makan kenduri.

Sabtu lepas pada sebelah pagi aku dan family ada family day anjuran tempat kerja habibi. Lepas makan-makan kat situ, kami terus ke kenduri kawen adik kawan aku.
Sebenarnya aku tak pernah ke rumah kawan aku tu, jadi aku main redah aje berdasarkan klu yang diberi oleh kawan aku. Selamba aja pergi kenduri pakai zariya dan jeans.

Masa kat taman perumahan tu, kami dok pusing beberapa kali juga nak cari rumah.
Masa tu konfius juga sebab aku tak kenal rumah yang mana satu, lepas parking kereta habibi tanya orang yang baru balik makan, " Rumah encik Rosli ke?", makcik itu menjawab ya, dan kami pun terus ke kemah dan makan. Janggal juga rasanya sebab aku jarang ke tempat tu.
Masa dok makan tu, aku tercari-cari juga kelibat kawan aku tapi tak kelihatan. Sambil makan aku dok terjenguk-jenguk cari kawan aku tapi tak jumpa, sibuk dengan anak kecil barangkali.

Masa nak balik tu aku pergi bersalam-salaman dengan makcik tuan rumah yang duduk di depan rumahnya. Aku sempat bertanyakan di mana kawan aku, kata makcik tu mungkin dia sedang sibuk di belakang. Lalu aku snap sekeping gambar rumah pengantin dan terus pulang ke rumah. Memang hari yang meletihkan sebab panas, dan anak aku yang kecik tu kurang sihat sikit.

Keesokan harinya di tempat kerja, aku dengan perasaan gembira tapi sedikit ragu, mengkhabarkan kepada kawan-kawan yang aku telah menghadiri kenduri kawan kami.

"Wei aku dah pergi kenduri E** kelmarin!!!", kataku tersengih..
"Kak, kenduri dia Sabtu depan la kak, bukan kelmarin!" kata kawanku kebingungan lalu mereka semua gelakkan aku. Salah rumah daaa... paling teruk, salah tarikh!!

ohh.... aku dah agak dah salah rumah ni.
Patutla aku tak jumpa sorang pun kawan aku, dan muka pengantin dan emak pengantin tu takda langsung iras kawan aku. Lepas tu, muka makcik tu macam serba salah bila aku tanya nama kawan aku tu. Mungkin dia nak cover takut aku malu, wakakakka.....tapi terima kasih makcik sebab tak malukan aku. Semoga makcik halalkan makan  minum kami anak beranak hari tu.

tak pernah lagi aku silap rumah kenduri ni, hishhhhh...... sebab aku takda kad, kawan aku cuma bawak satu kad hari tu. Barangkali ada ramai Encik Rosli kat taman tu.
Huhuuu lain kali kena make sure tarikh dan lokasi kenduri tu adalah tepat... malu wehhhh...

No comments:

Post a Comment