Tuesday, November 27, 2012

Marah-marah sayang

My children both are brilliant, intelligent and very active. Kedua-duanya memang sangat curious dengan apa yang berlaku di sekeliling, nak try and error. Diorang susah nak duduk diam melainkan tengok tv cerita kegemaran atau ada permainan yang menarik perhatian. Kadang-kadang aku boleh lost temper dengan mereka terutamanya si abang bila lagi aku larang, lagi dia nak buat.
Kelmarin aku benarkan dia main kat luar rumah, sementara aku kemas rumah dan mop lantai. Beberapa kali aku dengar diorang dok buka pili air dan dok main air. Bila aku larang, dia tutup. Lepas tu dia buka balik, aku larang lagi dia tutup dan ulang balik. Aku yang kepenatan mop lantai terus jadi hangin grrrrrr.... aku terus panggil si abang, geram tahap gaban sungguh rasanya lalu aku rotan belakang dengan hanger sedas. Terus buat muka sedih. Tapi aku memang lost temper I yelled at him like crazy! Aku rasa sangat sakit hati bila dia tak endah aku dok larang.

"Bila mama kata JANGAN main air Faiz paham tak?" I yelled..
 Dia cuma anggukkan kepala sambil mata kemerahan.
"Habis tu kalau faham kenapa buat jugakk?" aku tanya beberapa kali...
"Tau tau..." jawabnya perlahan...

Menguji kesabaran aku sungguhla, rasa nak rotan lagi bila dia jawab tak tau.
Aku cakap nanti weekend ni nak hantar balik rumah tokwan. Biar duduk kat sana.

Huhuuu kadang-kadang diorang menguji kesabaran aku,
tapi bila tengok mukanya yang kesedihan kena marah tu, dalam dok geram tu, aku rasa bersalah dan kesian. Tapi dia harus tau yang aku marah. No means No! Pakar motivasi larang kita daripada kata No, shit what do you want me to say, pakar motivasi pun bukan semuanya betul.
Kena tegas baru diorang takut.

Anak-anak aku memang sangat aktif, tapi diorang takut kepada ibubapa dan orang yang melarang mereka jika kita serius larang. Sebab ada budak-budak yang tak boleh ditegur langsung, akan yell balik, syukur anak-anak aku bukan macam tu, they won't fight back.

I felt guilty after that, I love them so much, and I'm worry if that might hurt them emotionally.

Okay I got something for you today,
I love you both, hugs!!


2 comments:

  1. Leeza, sedap ni kawan satu opis yang buat, red velvet, nak hilangkan rasa bersalah :p

    ReplyDelete