Thursday, January 10, 2013

aku nak itu... aku nak iniii

Hari ni datang kerja dengan perasaan gembira dan bersyukur...
kena bermotivasi lebih-lebih lagi lepas baca status muhasabah di Fb Prof. Dr. Muhaya pagi-pagi ni hehehe...
sebenarnya aku nak bercakap tentang perbelanjaan dan cara mengawalnya, perghh macam bagus kan tapi aku nak share pendirian aku.
Sebelum ni, keadaan kewangan gaji aku memang sesak la sebab aku banyak guna untuk yuran pengajian dan melancong. Akibatnya aku tak boleh nak beli baju baru selalu, tak boleh nak enjoy berlebih-lebih.
Alhamdulillah, tahun 2013 nampaknya rezeki lebih lapang dan luas. Bukanlah sebab aku dapat bonus atau naik gaji, dan bukanlah sebab aku dapat durian runtuh atau menang peraduan ehhehe..
tapi sebab aku dah tak payah bayar yuran master, dan aku dah jimat yuran tadika Faiz.
Kalau dulu, RM680 daripada gaji aku dibelanjakan untuk yuran tadika anak-anak,
kemudian pindah daripada tadika Cina ke tadika Islam, jadi RM340 untuk kedua-duanya.
Dan sekarang tinggal si adik sorang, yuran jadi RM170 sebulan. Yuran tadika anak-anak aku yang bayar, kesian kat habibi sebab dia banyak komitment dan tanggungan. Kereta, rumah, bil-bil, insurans anak-anak, semua dia bayar. Aku bantula mana yang patut. Aku pulak tak payah bayar ansuran kereta, alhamdulillah Allah bagi mudah, keluar duit untuk petrol aje. Aku nak simpan untuk masa depan dan dikala kecemasan. Kalau lebih, boleh melancong weeehuu!!! Lagi satu, aku kena save sebab nak balik Kelantan. Kalau urgent nak kena naik bas, pergi dan balik tiketnya dan RM80. Jadi aku kena berbelanja dengan sebaiknya.
Bila dapat gaji baru-baru ni, aku dah set dalam kepala aku, yang aku tak mau beli baju dah seperti yang aku selalu buat, aku cuma nak hantar jahit baju kat tukang jahit aje...
ada beberapa benda yang aku nak tapi aku berjaya 'halang' hehehe....barang-barang yang aku nak tu simple aje tapi aku boleh kekang,

Nafsu kata :
Cadar baru, tengok katalog satinni lawa-lawa weh!!!!! Aku nak beli 3, untuk aku dan anak-anak.

Akal kata :
Jangan....tunggu dulu, takda cadar pun boleh tidur atas tilam sedia ada, cadar lama ada, comforter yang beli kat Padang Besar ada berlambak :)

Nafsu kata :
Alamak serum Safi Rania Gold dan Facial Wash Safi dah habihh!!!! nak beliiii!!!!

Akal kata:
Takpa, ada krim lain berlambak lagi, krim Bio Essence starter kit pun tak habis-habis lagi, banyak lagi produk lain yang aku beli dan tak pakai :p

Nafsu kata:
Nak beli kasut daripada Monobo Shoes kat Fb, lawaaaaaaa.....waaa nakk!!!!!

Akal kata :
Kasut beli kat Hatyai RM10 tu elok dan cantikkkk, tak rosak pun! Semua orang kata cantik :)

Nafsu kata:
Nak beli tudung 3 layers, cantiknyee tengok kat kedai tu hari-hari

Akal kata:
Udah-udah le beli tudungnye, berlambak dah, yang belum pakai pun ada lagi

Nafsu kata :
Nak beli pinggan mangkuk Leno dan aksesori lain

Akal kata :
Pinggan tu cukup dah, kalau orang datang ke rumah pun dah cukup pinggan nasik

Nafsu kata:
Perghhh... cantiknya Kryolan TV Paint Stick, wow mengancam

Akal kata :
Weiii... dermacolour tu tak luak pun aku guna, bagus punya dah, nampak flawless

Nafsu kata :
Nak beli shower cream lagi satu..

Akal kata :
Banyak dah kat bilik air tu, sabun ketul pun ada lagi tak usik

Nafsu kata :
wow brooch, cantik!

Akal kata:
ada dah..ada dahhhhh!!!!!!

Nafsu kata :
cantiknya baju budak-budak ni, geram tengok, ada sale

Akal kata:
Bagi makan kenyang-kenyang itu yang penting, kain baju diorang penuh dah dalam almari tu



hehehhe....
itulah senarai perkara yang aku nak dan aku  berjaya lawan hawa nafsu bulan ni. Aku kena pentingkan keperluan, bukan kehendak...
tapi yang ni aku tak boleh kompromi, kena beli :

Aku hendak dan aku perlu :
Gogen Collagen Dust (RM110 untuk 2 botol) dan Pati Delima Gulsan (RM20)
Ini adalah untuk kesihatan dan kecantikan, hehehehhe, takda kompromiiii!!!!!
Sebab aku dapat rasa kulit jadi bersih dan cerah (tu yang aku nampak, kalau orang tak nampak memang saheh aku perasan)

oklah, yang penting, jangan berbelanja di luar kemampuan, jangan berlebih-lebihan. Sekali sekala boleh layan tapi jangan jadi habit. Yang penting ada saving untuk kecemasan.

No comments:

Post a Comment