Friday, May 31, 2013

Kitty dah hilang.......


Kelmarin aku balik kerja macam biasa cuma aku sampai dahulu kat rumah, sebab habibi singgah pasar malam. Sampai ke rumah lepas parking kereta, terus aku ke belakang rumah panggil nama Kitty. Panggil punya panggil tak muncul-muncul. Biasanya bila panggil nama Kitty dia akan datang. Aku cari lagi keliling rumah. Bila tengok bekas makanan dia, makanan tak usik langsung, pes ikan dan makanan kering tak terusik. Rupa-rupanya Kitty dah hilang!!!
Oh sedih sungguh rasanya... (aku dengar macam suara kucing, lari tengok kat luar, Habibi yang tengah belek rumput kata tu burung la)...
Faiz nangis bila Kitty hilang, dia tanya aku, nanti boleh jumpa Kitty di syurga tak...
si adik pulak buat-buat macam tak sedih, tapi aku tengok kat bilik dia dok tengok video Kitty yang diorang rakam pakai handphone aku malam kelmarin.
Malam tadi aku ajak habibi round taman pegi cari, tak jumpala.. kena jerit nama dia kuat-kuat kot. Pagi tadi pun jenguk-jenguk juga kot-kot la jatuh longkang. Tak ada jugak. Benda pertama aku buat pagi tadi ialah buka pintu dapur, sebab biasanya Kitty akan masuk bila aku buka pintu. Bila bela kucing jadi sedih cenggini lah sebab bela sejak dia kecik lagi, tak sampai 2 bulan pun aku bela dia. Kata pemilik kedai kucing tu, umur Kitty 2 bulan lebih.
Dulu aku bela tupai 2 ekor, bela sejak merah-merah lagi. Bila besar dia lari sebab binatang liar. Tu pun hari-hari aku dok cari keliling rumah.
Habibi baru plan nak beli sangkar kucing, tak jadi la.
Kitty ni dia sangat lincah, kira nak gigit tangan orang aje (gigit manja la), orang kata menikus.
Semalam dengar Faiz sembang dengan adik dia, katanya,

" Tak apalah, nanti kita jumpa dia kat akhirat!"

sebab aku kata kat dia, kat akhirat nanti Kitty akan bagitau kat Allah yang kita semua dah jaga dia, bagi makan kat dia...
sob..sob....
namun apa pun, aku rasa bukan saja-saja Kitty ni 'datang' kepada kami. Mesti ada sebabnya. Bagi mereka yang minat kucing, selalunya akan percaya dengan konsep rezeki Allah. Kata ustaz Azhar Idrus, orang yang memberi makan kepada kucing (haiwan-haiwan la) murah rezeki. Kata habibi pulak, kita tak tau entah entah kita ni tumpang rezeki (berkat) kucing tu sama.

Aku cuma harap Kitty selamat. Kat sini ramai pekerja vietnam dok buat rumah, ada orang kata diorang ni makan kucing...huk...huk...... sedihnya, Kitty dah di trained berak kencing dalam bekas pasir dia dah kat luar rumah. Dia tak buang merata, mesti kat situ saja. Kalau bela yang baru leceh pulak nak mengajarnya.

Oh Kitty... bila aku dah mula sayang dia hilang entah ke mana.... ketika aku nak perg kerja pagi kelmarin, dia macam nak ikut kat tepi pagar....
Kitty...Kitty.... lepas ni nak kutip kucing dari mana laa pulak...hmmm...

No comments:

Post a Comment