Monday, June 3, 2013

Ikan kering....

Alhamdulillah kenyang dah makan malam...
menu simple, ikan siakap masak asam dan ikan kering. Baru-baru ni balik Kelate beli ikan kering sekilo kat pasar Siti Khadijah. Sedap pulak ikan kering tu, tak masin.
Aku tanya habibi, kenapa orang-orang tua suka sangat ikan kering? sebab diorang kata ikan kering ni pembuka selera, baru lalu makan. Katanya, dah zaman dulu asek makan ikan kering, makanan harian kot bagi orang-orang tua yang hidup susah pada zaman dahulu.
Sebenarnya dah lama aku tak masak, setiap weekend asyik takda kat rumah. Aku rasa kami sekeluarga bila tiba aje weekend, mesti sibuk ada agenda. Sekali sekala je dok melepak sesaje camtuh. Selebihnya mesti keluar ke mana-mana. Tu yang tak sempat nak borong barang dapur. Biasanya weekend pegi pasar minggu beli ikan, ayam, dan bahan-bahan lain. Ikan dan ayam basuh dan simpan untuk kegunaan sepanjang minggu. Dah beberapa minggu tak sempat. Makan kat luar la jawabnya, tentunya banyak MSG ohhhh...
Tadi masa bersiap-siap ke tempat kerja, tiba-tiba habibi suruh aku buang sampah sebab dia tak sempat. Dah siap-siap pakai baju aku angkat sampah, sekali ada 'leachate' (air sampah) menitik kena baju kerja aku.... Grrrrrr hangin satu badan, dahla aku kena punctual nak pegi keje minggu pertama ni. Dalam rumah pun menitik, aku masa tu nak cepat dah tak perasan, warrgghhhhh nak marah sungguh rasanya. Ni pun rasa sikit perasaan marah tuh, sebab akibatnya baju kurung moden aku seharian bau sampah walaupun aku pergi toilet 2 kali basuh. Gerammmmm jadi nak marah kat habibi sebab suruh buat benda yang bukan jadi rutin aku di waktu pagi ohhhhh!!! sorry darling memang hangin sungguh pagi tadi, lepas ni aku tak mau buat dah! spoil mood aku seharian hari ni sebab sakit hati aku dah pakai lawa-lawa (perasan melawa) sekali bau sampah cissss!!! tapi bila mengenangkan yang habibi selalu dok buang sampah pagi-pagi dan had helped me a lot, aku rasa sejuk sikit.... tapi lepas ni jangan suruh aku buang sampah ketika aku nak keluar pergi kerja ok!
huhuuu saja nak meluahkan tensen sebab bau macam lori sampah aje baju aku. Bila balik rumah, habibi sampai dulu, dia dah mop tapi still bau kat lantai tu. Aku kena mop balik dengan sabun dan antiseptik. Huh spoil mood aku sungguh!
isk apsal cerita ikan kering sampai ke lori sampah nih?
baunya sama kot? hahahhaha

No comments:

Post a Comment