Sunday, June 23, 2013

Jerebu?

keadaan kat Muar dah diisytiharkan darurat sekarang ni, risau pulak walaupun kawasan utara ni belum terkena lagi. Ada la nampak sikit putih-putih tu tapi tak perasan sangat, mungkin sebab paling utara, alhamdulillah semoga tak sampai ke sini. Jerebu tu dari selatan, jadi ianya sebenarnya perlahan-lahan naik ke utara. Kota Bharu dah dilanda jerebu, tengok teruk juga gambar diorang post kat Fb. Semoga mak aku dan keluarga tak terjejas dengan jerebu ni, insyaAllah. Kalau semakin buruk, diorang boleh datang rehat kat rumah aku ni, sebab kawan aku kata bila sedut udara, bau asap je. Kawan aku kat Selangor pun cakap macam tu, hmmmm... risau...risau.... semoga Allah turunkan hujan untuk menghilangkan jerebu ni. Kat sini baru-baru ni hujan setiap hari, cuma dalam minggu ni je tak hujan. Mungkin Allah nak uji dan beri amaran supaya kita beringat.
Aku tak boleh bayangkan dalam suasana jerebu, kesian anak-anak. Walaupun dinasihatkan duduk di dalam rumah, bagi aku, sama saja, tetap dok sedut udara jerebu. Bagi aku, penyelesaiannya adalah kena pergi bercuti ke tempat yang tak ada jerebu. Kawan aku kata diorang dari Selangor nak naik ke Perak, ke atas untuk lari dari Jerebu. So far, Kedah bahagian utara dan Perlis belum terkena lagi, harap tak kena, amin... kena bawak family naik ke lokasi paling utara sekali.
Oklah, aku nak makan, I'm getting worried hmmm....

No comments:

Post a Comment