Friday, March 16, 2012

Berani kerana salah...

Dulu aku belajar matrik kat Perak, kat pedalaman dikelilingi kelapa sawit.
Dalam matrik tu kemudahan sangat terhad, makanan pun tak ada pilihan. Maka selalulah berlakunya 'pemberontakan' dan 'tunjuk perasaan' terhadap pengurusan kerana pelajar merasakan haknya tidak disempurnakan.

Dan kami juga membawa barang-barang elektrik secara haram seperti periuk nasi. Masa tu desperate. Bila ada periuk nasi, boleh masak nasi dan goreng telur. Boleh jimat duit sebab makanan kat cafe mahal dan tak memuaskan.

Dalam keadaan tertekan tu, lecturer juga kerap mengadakan spotcheck untuk merampas barang letrik pelajar yang dibawa secara haram. Walaupun ia disorok dan disembunyikan dalam tong sampah, kadang-kadang kantoi jua.

Masa tu kami macam budak-budak asrama sekolah, kena turun prep dan spotcheck diadakan dari semasa ke semasa.

Aku dan kawan-kawan di bilik 306 tingkat 2, masa tu sepakat tak mau turun prep, semua nak lepak dalam bilik. Masa tu kami dah standby kalau ada spotcheck kami akan tutup lampu dan sembunyi bawah katil. Dan memang betul ada spotcheck! Bila dengar je suara lecturer on duty menaiki anak tangga sambil membawa segugus anak kunci, kami semua macam lipas kudung terus lari bersembunyi di bawah katil sambil bersesak-sesak. Kat dorm aku ada 4 katil double decker, dan bayangkan 8 orang bersesak-sesak bawah katil yang paling hujung. Masih kuingat masa tu, terpaksa menahan panas dan menyedut habuk bawah katil, sambil menahan bunyi katil yang bergoyang-goyang.

"Wei jangan bergerak wei..katil goyang!!"
"dok diam-diam!!!!"
"diorang naik dahh...syhh diamm!!"

Dan setelah beberapa ketika bersembunyi, aku terdengar Cik X bersorak dan bertepuk tangan bila menjumpai barangan elektrik di bilik sebelah. Di bilik kami, mereka hanya membuka pintu, dan bila melihat keadaan bilik gelap, mereka terus pergi. Diorang tak tau kami nak mampuih dah bawah katil masa tu.

Dan.. aku telah membuat kesimpulan bahawa lecturer telah mengambil barang elektrik tu untuk mereka sebab mereka bersorak seperti yang aku dengari.

Dan selepas kejadian tu, kami semua tak puas hati sebab barang elektrik dirampas.
"Aku dengar cik X bersorak, aku rasa diorang ambik barang letrik tu!" kataku tanpa ragu..

akhirnya cerita itu sampai ke pengetahuan cik X dan dia sangat marah di dalam kelas. Katanya,
"Saya takkan maafkan orang yang kata macam tu selagi dia tak datang mintak maaf kat saya!Macamla kami ni ta ada gaji (nak ambik barang elektrik)." marahnya... erkkk.... tersirap darah aku.... sahih memang datang dari mulut aku!

Dan kata-kata itu terngiang-ngiang di kepala aku selama 12 tahun!! Walaupun kami students ada meminta maaf secara general kepada lecturer, tapi aku rasa bersalah selagi tak minta maaf secara specifik pada cik X...hah nak mampus kau??

Ntah camna la beberapa hari lalu aku search nama cik X kat Facebook dan menjumpai namanya. Lalu aku dengan selamba badaknya telah menceritakan perkara tersebut berhubung dakwaan yang tidak benar yang telah aku lemparkan kepada lecturer terutamanya cik X.

Jeng jeng jeng!!! as expected she was really pissed off, dan sangat kecik hati dengan aku (dia masih ingat aku). Heee ngeri aku membaca mesejnya. Tapi demi sebuah kemaafan yang aku cari selama 12 tahun, aku terima semua yang dikatakannya. Memang salah aku sebab tuduh dia macam tu. Tapi on my side, sebagai student yang tertekan dengan keadaan kolej masa tu, aku rasa dia boleh memaafkan aku yang masa tu berumur 18 tahun dan masih belum matang. Bukan aku sorang, semua students anti dengan pengurusan kolej.

Tapi syukur alhamdulillah, dia maafkan aku. Itu yang paling penting.
Bukan senang nak minta maaf dalam perkara tertentu...
ya, boleh minta maaf secara general..
tapi kalau nak sebut satu-satu secara spesifik.. haih memang cari nahas! dan memang aku dah cari nahas pun... syukur dah settle walaupun cik X marah benar padaku...

moralnya, berhati-hati dalam berkata-kata, kerana kadang-kadang tanpa disedari apa yang kita kata itu menyakitkan hati orang lain secara dalam. Dalam kes ni, aku menuduhnya melakukan perkara yang tidak benar... (uhh... ngeri nak sebut fitnah).. but keadaan masa tu harus difahami juga. Ramai yang merasa tertindas.

Pheww lega...
ini baru satu kesalahan yang aku ingat...
entah berapa banyak kali kesalahan yang aku ingat-ingat lupa.. maklumlah mulut ni kadang-kadang takde brek!
semoga Allah ampunkan aku... amin...

No comments:

Post a Comment