Monday, July 9, 2012

Think before you speak, or speak and think?

Setiap Isnin dan Selasa, kanak-kanak ribena ni akan ke kelas mengaji berdekatan rumah dari pukul 8 hingga 9 malam. Abahnya dah tak sempat nak ajar sendiri, tak boleh nak konsisten sebab balik kerja dah lambat. Sekali sekala je bila berkesempatan, jadi baiklah hantar aje kat jiran yang juga merupakan guru KAFA. Sambil-sambil tu biar diorang bergaul dengan anak-anak jiran. Sebenarnya mak dia bukannya bergaul sangat, tegur dan senyum gitu-gitu aje,,isk isk teruk kan aku!

Sebenarnya jiran-jiran aku ni juga kawan-kawan habibi juga, dah kenal lama. Tapi aku jarang nak keluar rumah sembang pot pet pot pet. Sekali dalam dua kala kot aku sembang hehehhe.... sebab kepala otak aku ni kata, banyak tugasan rumah yang aku kena buat. Ya lah, aku sampai ke rumah dah 6.30++, diorang sampai rumah 5.30 ptg. Aku balik kira nak terus masak atau buat kerja lain, sapu sampah, kutip kain semua kain kat belakang. Dan ada insiden yang memalukan berlaku minggu lepas.

Pada suatu petang, aku dengan rajinnya telah menegur jiran sebelah rumah yang juga merupakan pengusaha pusat asuhan kanak-kanak. Kelihatan beberapa orang kanak-kanak sedang bermain di laman rumah. Aku ternampak seorang kanak-kanak tu berkulit putih, muka sebijik macam anak Cina.

 Lalu aku yang tiba-tiba peramah itu telah menanyakan kepada jiran aku yang sedang mencangkul tanah, "Anak melayu ke anak cina ni?"

Dia tidak menjawab, hanya tersengih, aku tanya lagi " anak melayu ke anak cina?"

Dia menjawab, "anak sendiri"...

cissssss.....

teruk punya perangai, tak kenal anak jiran. Bukannya aku tak pernah tengok anak dia sebelum ni, pernah aje datang ke rumah. Tapi aku dah lupa ahhahaha! Maklumle pusat asuhan, aku assume ramai le anak-anak orang lain.

Untuk meng cover malu itu, aku gelak aje huahuaaaaa......

Masuk dalam rumah, habibi perli, katanya," tu la tak bergaul dengan jiran-jiran.." sambil tersengih.

Ohh.. tu yang aku jadi malas tu, sebab seperti kata Syarifah Amani, "I sound stupid when I speak Malay",
atau aku kata versi aku, " I sound stupid when I speak!!!!"

Tu yang jadi faktor aku malas nak berkata-kata tuh, mesti keluar benda yang irrelevant ayyaaa....nanti menampakkan kebodohan aku sendiri. Aku lambat  nak apply tagline : think before you speak. Sebab kadang-kadang tak sempat nak think, I just speak!

Tapi kalau sembang dengan kawan-kawan aku ok le takde masalah, bila nak bersembang dengan orang yang aku tak berapa rapat dan kurang kenal aku ni, masalah sikit la nanti orang jugde aku teruk-teruk. Sebab kadang-kadang maksud aku lain, aku pegi kata lain pulak...adedeeeee...
agak-agak korang ni buleh kenal perangai aku tak? heheheh

No comments:

Post a Comment