Friday, February 1, 2013

dah Februari....

sekejap aje dah masuk bulan Februari...
rasa macam baru aje masuk tahun baru.
kelmarin masa aku balik dari kerja, ada accident dengan highway. Dari jauh tengok orang berkumpul di kiri kanan jalanraya. Aku yang bawak kereta tak tengok kiri kanan, cuma jeling gitu-gitu aje dan syak mesti kemalangan maut sebab tengok ada jentera bomba yang orang ramai mengerumuni.
Bila balik kerumah (dan tengok kereta habibi ada depan rumah.. fuhh lega), aku tanya habibi yang terlebih dahulu melalui jalan tersebut, dia kata kereta langgar motor. Penunggang motosikal mati ditempat kejadian.

Pagi tadi bila aku nak ke tempat kerja dan melalui jalan yang sama, masih kelihatan kesan darah ditepi kiri lebuhraya, dan juga kesan brek di lorong kanan. Mengikut analisis ikut kepala aku ni, mungkin kereta tu nak mengelak moto lalu terlanggar dan terjunam ke dalam longkang di sebelah kiri.
Tadi bila aku balik kerja, kelihatan sebuah kereta, mungkin saudara mara arwah, yang sedang meninjau-ninjau tempat mayat terbaring kelmarin. Dalam kepala aku, pagi kelmarin masih segar bugar di rumah, siapa tau yang pagi tadi dah berada didalam liang lahad. Innalillahiwainnailaihirjiun.
Aku terbayang-bayang, alangkah sakitnya hentakan kereta ke atas badan arwah sehingga cedera parah dan menyebabkan kematiannya. Aduhh ngerinya. Sakit sungguh mati dengan cara macam tu. Macam mana pun mati tetap sakit tidak terperi, cuba keadaan yang berdarah-darah tu nampak menakutkan dan agak mengejut.
Dan sudah semestinya aku teringatkan Wan.
Minggu lepas, kakak aku sms kata dia mimpikan wan. Namun dalam mimpinya itu, wan tidak berkata apa-apa cuma mak yang berkata bahawa wan memiliki sepasang penyu. Wan sangat sayangkan penyu itu yang selalu bertelur/mendatangkan hasil.

lalu aku membalas sms kakak,

"aku rasa mimpi tu simbolik, penyu telurnya banyak, tak macam ayam...."

"ha ah, betul juga, aku pun pelik sebab kenapa penyu, penyu telurnya beratus-ratus. Semoga Wan aman di sana...."
balas kakak.

I love Wan.....

No comments:

Post a Comment