Monday, February 11, 2013

This is Kota Bharu!

I love my hometown soooo much... and I miss it sooo much when I return to my house in Kedah.
Hari Ahad sempat round pasar siti khadijah untuk beli barang-barang. Aku suruh habibi snap gambar aku berlatarbelakangkan gambar di bawah, kataku nak bubuh kat Fb.

"Nak buat apa bubuh kat Fb.." kata habibi..
"Kenapa pulak tak boleh? ", saja aku tanya sedangkan aku dah tau dia kurang suka..
"Nanti orang ngorat!"

hahaha I like that answer so much, membuatkan aku syok sendiri kah kahh!!!
oleh sebab itulah, gambar kat bawah ni tanpa muka aku heheh..
ini merupakan kawasan tengah pasar yang menjadi trademark pasar siti khadijah. Ia merupakan tempat 'permainan' aku sejak kecik, sebab dok ikut Wan ke pasar membeli barang mentah untuk masakan di kedai kopi Wan. Tapi Wan tak beli barang kat sini, sebab harganya lebih mahal memandangkan ianya menjadi tumpuan pelancong. Selalunya Wan akan membeli barangan seperti sayur-sayuran kat tengah-tengah kedai atau kat kaki lima di sisi-sisi kedai kerana harganya lebih murah. Tapi sekarang ni sejak ada bangunan baru, aku perasan tak ada sangat makcik-makcik yang jual sayur kat kaki lima sambil duduk bersila, ataupun aku yang tak round habis. Maklumlah aku round cepat-cepat. Sambil berjalan, habibi pegang tangan aku, nampak sangat susah nak dating kan ehheheh, bila anak tinggal kat rumah nenek baru mak dan abahnya boleh berdating.



Dan ini adalah apa yang aku beli pada hari itu. Aku beli kain pasang kat tingkat tiga pasar, beli bedak rambai dan MABS powder, cili hijau besar (RM16 sekilo!!! gila punya mahal), petai, sayur-sayuran, ikan, rempah dan gula melaka dan pisang. Aku dan habibi ke pasar dalam pukul 8 pagi, bila selesai beli barang dalam pukul 9.30++, masa tu dah mula sesak, jalan dah jem. Sebab tu kalau nak selesa mudah parking kena datang awal-awal pagi.
Esok dah nak balik dah, sedih pulak rasanya. Mak aku akan tido kat rumah kakak pada esok hari, tinggallah rumah ni tak berpenghuni malam esok. Tapi at least aku dah kemas-kemas dan buang yang mana patut, vacuum habuk dalam bilik Wan, mop lantai agar tak nampak usang dan berhabuk.
Oklah, dah pukul 1.18 pagi dah. Esok pukul brapa ntah nak bertolak ni, budak-budak masih gelak mengekek-ngekek dalam kelambu. At least mak aku tak sunyi beberapa hari ni.
see ya later..

No comments:

Post a Comment