Thursday, February 21, 2013

Takziah...

aku ingat nak buat entry pasal nenek sepupu aku pagi tadi, tapi tak sempat.
baru beberapa minit yang lalu mak aku telefon, katanya Mak Bah dah tak ada... innalillah...
Mak Bah mengidap macam-macam penyakit, buah pinggang, paru-paru berair etc...
setiap kali balik, aku akan menjenguknya di rumahnya yang terletak selang 2 buah rumah dari rumah mak.
Ketika aku balik ke KB 2 minggu lepas, aku sempat menjenguknya, itupun sekejap sangat sebab dah on the way nak balik ke Kedah.
Sempat aku bersalam denganya dan mengatakan dia sangat kurus. Sambil bercakap sepatah dua, kata-kata Mak Bah tersekat-sekat sebab lelah.
Aku yang masa tu tengah rushing, terus menghulurkan tangan bersalam sebelum balik, ketika aku menuruni anak tangga, Mak Bah sempat bersuara dari kerusinya, memohon maaf padaku. Aduhh, patutnya aku yang meminta maaf terlebih dahulu daripadanya.
Aku dah mengikuti perkembangannya sejak kelmarin lagi bila mak aku bagitau yang Mak Bah dah tenat.

Mak Bah (tengah), sentiasa menemani mak aku ketika Wan baru meninggal. Di sebelah kiri sekali adalah sepupu mak aku, yang juga sedang uzur sekarang.



Siapakah Mak Bah sebenarnya?
Mak Bah merupakan emak sepupu kepada mak aku yang berumur lewat 60-an. Sejak aku kecik, memang aku biasa dok bermain di rumahnya. Dia juga merupakan teman rapat mak aku. Susah senang, minta tolong dengannya dan suaminya. Masa Wan dan mak tinggal di Thailand bekerja di sana, Mak Bah dan suaminya juga bekerja di sana bersama-sama.
Mak Bah merupakan orang penting juga dalam keluarga aku, selalu menjenguk mak ketika mak uzur, dan selalu bertanya khabar Wan ketika Wan sakit suatu masa dahulu. Pantang didengarnya sebarang masalah yang berlaku, Mak Bah akan menjengah bertanya khabar.
Sedih sungguh rasanya.
Semoga roh Mak Bah aman di sana, dia seorang yang baik walaupun dari segi harta tidak seberapa.
Masih kuingat ketika ke kubur bersama-sama pada tahun lepas kalau tak silap aku. Kami ke kubur bersama-sama, Mak Bah menziarahi kubur anak dan ibunya, manakala aku dan emak menjenguk pusara Wan. Selesai membacakan doa di kubur anaknya, Mak Bah singgah duduk membaca doa di kubur Wan. Terima kasih Mak Bah.
Kini, ada dua orang kesayangan aku yang akan kulawati bila ke perkuburan nanti...

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati...

No comments:

Post a Comment