Thursday, October 24, 2013

Cuka kurma

Pernah dengar pasal cuka kurma tak? nama omputihnya date cider. Sebelum ni aku nak beli cuka apple/ apple cider, tapi baru-baru ni nampak cuka kurma jadi aku belila. Banyak khasiat cuka kurma ni seperti sebagai antioksidan dan mengurangkan tekanan darah tinggi. Korang boleh google. Selain tu, cuka juga sunnah Rasulullah S.A.W.

From left : madu lebah, cuka kurma, olive oil, pati delima dan madu minda (tak sempat nak alih petai dan pet's food kat tepi hehe..*sorry gambar kurang memuaskan)



Aku nak cerita kesan cuka kurma pada kerongkong aku yang pedih ni. Semalam aku tak boleh tido sebab batuk kong kong kong, kerongkong rasa panas, pedih, perit, gatal-gatal. Bila gatal kerongkong ni selalunya aku batuk macam nak termuntah. Lepas tu aku teringat 2 hari sebelum ni, aku batuk jugak, tapi sebelum tido aku minum pati delima, olive oil dan cuka kurma sejurus sebelum tido. Lepas tu aku tido lena sampai pagi. Aku dah agak dah ni mesti cuka kurma, tapi aku telan 3 benda jadi mungkin olive oil dan pati delima turut membantu.
Jadi semalam aku try telan cuka kurma aje untuk test. Pukul 2 pagi aku buat eksperimen ni sebab tak boleh tido. Aku tuang air kosong dalam 1/3 cawan, lepas tu tuang cuka kurma sikit dan dan madu lebah sikit. Kacau-kacau dan minum perlahan-lahan bagi larutan tu membasahi kerongkong lama-lama sikit. Rasanya sedap bila dicampur madu, masam-masam manis. Kalau tak campur madu, rasanya masam macam cuka makan. Lepas tu aku tido. Masa tu dah rasa beza kat kerongkong ni, kurang perit. Kalau tadi batuk kong kong over and over again, tapi kali ni sesekali batuk je. Batuk sekali sekala ni ok la sebab nak hilangkan rasa tak selesa sikit-sikit tu, compare dengan batuk bertali arus yang tak sudah tu. Batuk bertali arus dengan kerongkong semakin pedih tu memang buatkan mata jadi merah berair la.
Pagi ni bangun tido aku rasa better. Kerongkong tak terasa swelling and burning macam semalam. jadi terbuktilah sebab aku minum cuka kurma dan madu. Semalam aku jadi malas nak cakap sebab bila cakap tekak aku jadi gatal-gatal. Bila nak pangge budak-budak ni makan nasik, aku suruh habibi aje panggil. Dahla pagi kelmarin aku jerit panggil Faiz, suara keluar macam bapuk siam je. Abah dia dah tunggu nak ke sekolah, tapi dia dok main ngan kucing kat belakang rumah. Bila suara takde/serak, aku rasa macam orang kurang upaya pulak hehe, sebab suara ni penting untuk aku jerit kat budak-budak ni. Mom's voice is very important. Berbanding dengan aku nak pegi jenguk diorang kat belakang rumah, baik aku jerit aje, my voice works faster hehe... sekarang aku bisik-bisik dulu, siapla korang bila aku dah ok..
Bila suara garau ni mesti buruk je encik habibi dengar, kalau dia tengah mamai-mamai malam-malam tu, bila dengar suara aku mesti dia kata, eh aku tido dengan jantan mana ni huaahuaa.. tapi dalam garau camni, kat opis siap gelak mengekek-ngekek lagi, buruk gila bunyinya, macam suara cencurut pun ada masa gelak. Takpa, takpa, minggu depan suara aku merdu balikla insyaAllah ehhehhe...
bolehla aku nyanyi lagu Justin Timberlake 'This I Promise You" dengan lebih merdu mengalahkah suara Justin, eh dia kan jantan....
okaylah, nak tengok anak kucing. Pagi-pagi bangun buang taik kucing. Suka tengok kucing aku ni, ibu angkat dia bijak betul, siap tolong timbus taik anak dia lagi. Tapi yang best pasir cat's litter ni, bila kucing kencing, pasir tu akan jadi keras macam simen, bila dia berak, the litter will be covered with the sand, mudahla aku nak buang. Bila bela kucing ni aku kena jadi extra rajin la, yang penting kena bersihkan lantai selalu, takut najis tu nanti termasuk dalam rumah pulak. Kat dalam rumah pun kena selalu mop. Nak senang aku cuci dengan wet tissue dulu untuk elakkan najis tu spread out.
oklah, bye...

No comments:

Post a Comment