Tuesday, October 29, 2013

Moga anak-anakku jadi daie insyaAllah, dengan cara tersendiri

Saya lihat seorang pakcik tua yang umurnya 96 tahun. Saya bersama dengannya semasa di Thailand dalam bulan Ramadhan beberapa tahun lepas. Dia solat malam setiap hari pukul 3 pagi setiap hari tanpa tertinggal walaupun tidur pukul 1 pagi.

Dia dan isteri sangat kuat berdakwah dan lebih 36 tahun memberi masa yang sangat lama untuk kerja dakwah dengan belanja besar di Malaysia dan banyak negara luar. Banyak sangat pengalaman dakwah . Allah gunakannya untuk orang yang jauh bertaubat dan orang bukan Islam masuk Islam. Di ceruk-ceruk kampung, lorong, bukit dan hutan.

Dia sentiasa senyum dengan jubah putih dan serban putihnya. Dia bekas pengetua....

Setiap kali dia cerita pasal maknya dia sangat sedih. Masa muda banyak buat hal katanya. Tapi walaupun balik ditengah malam. Maknya akan kata dengan sedih anak bertuah mak ni. Anak bertuah mak.

Masa dia cerita pada saya ,dia menangis dan kata mak alhamdulillah berkat doa dan kesabaran mak. Allah suka dan jadikan saya Daie. Saya pergi merata dunia untuk kerja Islam ini...Semoga Allah terima dan beri mak segala kebaikan yang saya buat ini.

Begitulah fikir,usaha, dan doa seorang ibu. Seorang wanita. Saya pernah dengar beberapa orang alim besar dan menjadi Daie yang sangat hebat kesan dari doa neneknya, ibunya, dan fikir orang tuanya.

Jika nampak anak kuat berjalan, berlari, memanjat, melompat. Suka ikut mak ayahnya keluar rumah. Esok insyaAllah mereka akan sangat kuat berdakwah,rajin pergi pintu ke pintu..Pergi sehingga hujung dunia untuk bawa orang kepada Allah.

Jika anak kita kuat menangis,manja,merengek. Itu juga sifat Daie. Daie sangat kuat menangis. Semua sahabat manja dengan Allah. Kuat menangis. Baru lepas nangis. nak menangis lagi. jika kamu tahu apa yang aku tahu kamu kuat menangis dari ketawa.

Jika anak kita suka bercakap tidak berhenti juga sifat Daie. Daie Insya Allah mereka akan suka berdakwah satu masa nanti.

Jika dia kuat merajuk jer. InsyaAllah satu masa dia akan jadi orang yang sangat sensitif tengok umat. Umat mati tanpa agama mereka tidak lena tidur.

InsyaAllah kita hidupkan bacaan Hadis dalam rumah, dakwah kebesaran Allah,kenalkan Nabi saw dan kehidupannya, didik dengan solat zikir Al-Quran. SIfat lemah lembut dan akhlak. Ikhlas kerana Allah. Jadikanlah Allah sebagai maksud dan tujuan hidup. Dakwah sabagai kerja utama.-ebit lew yang bodoh,jahil, tidak punya apa-apa, miskin...HANYA ALLAH YANG MAHA KAYA

No comments:

Post a Comment