Wednesday, October 2, 2013

keracunan lagi...

Hari ni dalam paper bercerita pasal kes keracunan yang dialami oleh 36 orang murid di sebuah sekolah rendah di Nibong Tebal.
Keracunan disyaki berpunca daripada lauk ayam masak merah yang disediakan dalam program sekolah berkenaan.
Ayam masak merah laaagiii!!!
dan aku tak pelik pun dengan menu masak merah ni. Ayam masak merah ke, ikan masak merah ke. Aku tak pelik pun. Sebabnya adalah, selalu terjadi kalau makan masak merah kat kedai, diorang ni guna ayam/ikan yang tak habis sehari sebelumnya. Maknanya lauk semalam yang tak habis, diorang 'upgrade' la konon dan jadila masak merah. Kawan aku pernah terkena ikan masak merah berulat lagi heeeee.... sebab tu la aku jarang makan lauk masak merah nih. Nampak macam best je kuah merah bersinar-sinar tapi sebenarnya ayam yang disalutnya yang kejang keras. Kelmarin punya daaa... aku selalu terkena yang keras je, tapi takdela sampai busuk. Sebab tu aku tak suka amik lauk macam tu.
Sama jugak macam nasik, ada kedai dia cuma panaskan nasik kelmarin. Oleh itu, kita kena tengok betul-betul tekstur nasik tuh. Kalau nampak bersinar lain macam, tu tandanya nasik semalam nak basi dah. Kalau nasik tu bila bercampur kuah jadi hancur macam nasik itik, tu nasik yang telah dimasukkan dalam peti sejuk kata kawan aku. Masa tu aku terkena nasik itik, dan kawan aku terkena ikan masak merah berulat. Huh tergamak diorang bagi kami makan macam tuh. Bayar kot bukan free. Tak berkat la berniaga, pahtu kena maki lagi (kat belakang la hehe) Tapi nasik yang baru dimasak kita boleh cam bila tengok dan cedok tu, hati-hatilah ye! aku rasa jengkel betul dengan pengendali makanan yang sambil lewa nih. Diorang masak tak ikhlas la tuh kalau macam tu. Bayangkan kalau kita nak bagi anak kita makan, mestilah makanan terbaik kan, ni main masak asal untung je, memang menjelikkan.
Untuk anak-anak aku sendiri, aku cuba masak yang paling bersih. Yang mana lauk kelmarin punya, selalunya aku perabih kat aku je. Tapi kalau gulai biasa boleh makan lagi dalam 2 hari, janji panaskan dengan kerap.
Aku selalu dok imagine kalau aku berniaga makan, aku nak masak sebaik mungkin, sebersih mungkin dan tak cincai. Tengok orang makan sedap dan puas hati kita pun rasa happy. Err.. tambah satu lagi, sedap, puas hati dan selamat masih hidup!

No comments:

Post a Comment