Monday, December 9, 2013

aku punya aku punya, kau punya aku punya!

Cuti sekolah tinggal beberapa minggu lagi..
ramai pakat balik kampung masing-masing angkut anak bini duduk kat kampung.
Ada yang buat kenduri kendara, ada yang buat BBQ, ala-ala gathering gitu..
Bila aku dah jadi mak orang ni dan ada keluarga sendiri, baru paham segala teguran yang pernah diberi oleh Wan dan mak dulu. Masa ditegur tu mungkin buat dengar tak dengar je.
Aku kagum dengan Wan, segala teguran dan pesanannya memang aku semat kemas dihati. Wan rasional walaupun dia garang hehehe...

Aku dan adik beradik bila balik kampung beramai-ramai, memang sama-sama faham dan akan pakat-pakat beli lauk pauk untuk makan bersama-sama. Jadi tidak timbul soal 'nak makan hak orang aje'. Kalau kita tak larat nak masak atau malas nak masak, at least rajin membeli. Yang nak makan tu bukan orang lain, anak-anak korang juge!

Syukurla Wan ajar aku dan adik  beradik untuk lebih rasional dalam banyak hal. Kita menerima, kita juga patut banyak memberi. Bila orang banyak memberi kepada kita tanpa dipinta, patutnya kita malu alah dan sama-sama belanja. Jangan kedekut okay!

Kepada korang yang nak balik kampung, atau nak tinggal bini mahupun anak kat kampung bersama atuk nenek, ingat ya jangan tau tinggalkan anak anda aje, tinggalkan bekalan makanan sekali. Atau bagi duit pesan kat adik beradik tolong belikan apa yang patut, sebab kalau bagi kat mak bapak ni diorang bukan nak ambik sangat. Come on la cerdik sikit. Jangan berkira sangat duit anda dengan adik beradik. Pakat-pakat la wei! Memang mak bapak tak mintak dan tak suruh, tapi masa ni la nak tengok korang ni cerdik atau kurang cerdik. Jangan sanggup berlapar nak tunggu siapa keluar belanja dulu..aduhhh!!!!!

sebenarnya aku takleh tolerate dengan orang yang kedekut ni, aku akan jadi sejuta kali berkira dengan orang macam ni, bila aku ikhlas lama-lama jadi tak berapa ikhlas hehehhe, baik aku memberi kepada mereka yang tak berkira.

Aku perhatikan juga, pasangan suami isteri ni ada beberapa jenis :

Suami kedekut + Isteri Pemurah
Suami pemurah + Isteri kedekut
Suami kedekut + Isteri kedekut
Suami pemurah + Isteri Pemurah

Sebelah mana mendominasi adalah bergantung kepada kecerdikan kepala otak masing-masing. Ada jenis follower kepada pasangan yang dominan. Kalau yang dominan itu pemurah, bolehla korang merasa dia berbelanja dan tak berkira, begitu juga kalau dua-dua pemurah. Memang best giler ah. Tapi baik-baik ye, orang ambik kesempatan ni sebab baik sangat. Asyik belanja tak kedekut langsung. Allah saja yang membalas budi baik ini. Orang yang baik giler pun give up bila asyik-asyik diaa je heheeh...
Yang paling teruk bila pasangan kedekut menjadi dominan atau dua-dua laki bini sama kedekut, mampuih, get away from me! Bukan berkira pasal duit, tapi berkira pasal attitude tu. Kalau kita jenis berkira, kita jangan berkehendak hak orang, itu pesan Wan. Tapi realitinya, yang kedekut pahit ni awal-awal lagi tapau makanan bawak balik hehehhe... kalau lepas kenduri, habih kerak-kerak gulai ditapaunya, nasib baik tak angkut dengan kawah sekali, apa punya orang daaaa....kontra dengan jenis yang pemurah, dia takkan selamba badak pegi tapau lauk pauk melainkan setelah disuruh berbuat demikian, cer korang perhatikan betul ke tidak kata aku ni, based on my observation. Boleh buat tajuk kajian PhD ni hahahha..

Ermm so lepas ni kalau aku berkira ngan seseorang tuh, adalah sebabnya ahhahahha...

No comments:

Post a Comment