Saturday, December 28, 2013

simpan duit

Fuhhh...fuhhh....
aku telah dicatu...
dicatu perbelanjaan sendiri,
siapa yang catu?
aku yang catu diri sendiri!
I will survive!
Sekarang ni kan era pemimpin menyuruh rakyatnya berjimat cermat dan catu makanan takut kencing manis, darah tinggi, obesiti, bla...blaa... terima kasih je lah, I don't need your advice.. shuhh go away!

Nak kata ikat perut tu tidak, makan itu of course nombor satu hehhehe...
I put aside some amount of my salary into savings account. Habibi kata tak payahla extreme sangat simpan segedebuk terus, tapi aku degil, nak buat jugak sebab aku suka tengok the amount increases extremely, kuakua extreme la sangat. Aku takut aku pegi korek balik je hihi...

aku rasa rugi aku tak menyimpan, sebab kalau nak diikutkan, duit tu boleh habis begitu saja. Selagi duit ada depan mata, selagi itu nak beli macam-macam untuk puaskan hati. Baik aku simpan untuk kegunaan di masa-masa kritikal. Aku akan cuba dan cuba, come on guys you can do it too!

How to do it?
Bila minggu pertama dapat gaji, ambik sejumlah yang ditentukan dan masukkan dalam simpanan terus. Jangan fikir-fikir 2 kali, ambik dan simpan! Bila tengok baki yang tinggal sedikit, pandai-pandaila nak survive, insyaAllah boleh! Yang penting, kena simpan duit ketika mula-mula dapat gaji, bukan hujung-hujung ketika gaji dah nak habis.

Bagi aku sendiri la, aku dapat save duit bila tak membeli kain baju dengan menggila. Aku beli juga tapi tak macam dulu kat tempat kerja lama, sebab dugaan tu kuat, depan mata kot orang dok tunjuk, nak tak nak terliur juga. Kalau kat sini, bila aku jalan-jalan kat ekspo, aku akan tahan dan tunda niat nak beli tu kepada keesokan hari. Bila esoknya, graf nafsu nakkkan baju tu dah turun. I did this many times and it worked! (ps : sebab tu peniaga MLM etc. ada stok barang sepanjang masa, sebab bila pelanggan nak beli, dia akan jual terus, kalau baru nak renew stok dan suruh pelanggan tunggu, memang selalu terjadi pelanggan ubah fikiran, maka kita kena jadi pelanggan yang ubah fikiran hihi)

Dan aku juga tak biasakan diri beli barang-barang mahal, sayang duitla nak beli barang mahal ni. Ingat duit tu banyakkkkk sangat?? Bundle ke, longgok ke, aku bedal!
Dari segi makan minum, aku tak kompromi, makan je lagi-lagi untuk anak-anak, aku tak kisah. Bagi aku, baik pakai baju kedai ekonomi dan makan sedap-sedap daripada pakai baju mahal-mahal tapi makan jimat cermat, kesian anak-anak!
Yang penting ada simpanan, jangan habis hangus terus, sebab banyak benda lagi nak dibuat di masa hadapan.

Ermmmm wish me luck okay, I've been doing this for a few months, I hope I'll make it and get used to it. Walaupun aku dah asingkan duit untuk simpanan, aku masih boleh beli apa yang aku nak, tak teruk sangat pun, yeah I can do it!
come on wang besar wang besarrrrr!!!!



pss : hari ni aku datang kerja lupa bawak beg duit! Dahla kat rumah setiap hari ada roadblock, kalau aku kena tahan sebab takde IC korang jadi saksi aku warga Malaysiaaa!!! Baik aku baca doa banyak-banyak, nak balik dah jap lagi

No comments:

Post a Comment