Tuesday, May 31, 2011

My son....

Pagi tadi hubby aku ke sekolah anak sulungku (tadika), katanya cikgu Faiz nak bagitau progress pencapaian pertengahan tahun. Ketika aku sedang membuka netbook aku, tiba-tiba dapat sms dari En. hubby " Dapat nombor 2"... aku ingatkan dia tersilap hantar mesej. Kemudian baru aku teringat tentang progress report Faiz. Aku excited sebab tak percaya Faiz ada exam! sebab aku tak sangka dia dah besar!! Maknanya lepas ni dia akan masuk darjah satu dan selalu ada exam, dan akan melalui exam UPSR, PMR dan SPM!! Aku tak percayaaa!!! Cepat sungguh masa berlalu, rasa macam baru je beranakkan dia pada 16 Julai 2006. Aku terus call abahnya, dia pun sama excited!! Even though masih kecik tapi dia dah tunjukkan perkembangan yang baik. Kata abahnya, markah BI 100%, jawi 100%, sains 100% ,maths 95%, Bahasa Cina 86% dan BM 84%..hehehe kelakar pulak bila dapat tau markah BM.

Cikgunya kata Faiz cepat pickup apa yang diajar, orang lain buku 2 tapi dia dah buku 3. Aku rasa sangat gembira, walaupun mungkin orang kata, ala baru 5 tahun...tapi aku tetap gumbira, sebab anak aku dah besar! Sebenarnya sejak dari kecil memang sungguh mencabar jaga Faiz ni sampaikan mak aku kata, "takpela dia kuat nangis pun, bila besar nak jadi menteri nih.." apabila melihatkan aku yang tak cukup tidur dan kurus cikeding serta mata lebam macam beruang panda. Teringat kisah Ahmad Albab pulak...Faiz dilahirkan awal 2 minggu. Lahir secara induced sebab masa tu aku tak sakit pun tapi aku ke hospital sebab diarrhea. Aku terus ke hospital dan kena tahan terus..terkejot aku!!! Alhamdulillah walaupun sakit guling-guling tapi orang kata aku mudah beranak, rasanya tak sampai 2 jam..aku pun dah lupa..lahirlah Faiz ke dunia. Beranak kat adiknya lagi cepat, dalam setengah jam je, juga kena induced sebab aku tak sakit.

Bila lahir, dia kena jaundice yang teruk sampaikan kena masuk wad, dahla masa tu aku berpantang kat rumah mertua (OMG!! what did you say??with MIL..hahahaaa evil laugh)...Faiz ni jenis payah nak menyusu. Selama sebulan la dia macam tu, nak buka mulut punya susah, kadang-kadang aku rasa nak baling je masa tu heheee (maklumlah emosi kurang stabil), bila dah menyusu, dia nak posisi tu je iaitu aku kena duduk, tak boleh baring. Selama setahun boleh dikatakan aku tidur sambil duduk. Bila dia terlena aku letak kat bawah, boleh aku baring kejap, tapi bila letak kat bawah dia akan jaga. Kalau bab nangis tu tak payah cakaplah, memang kuat nangis. Payah nak stop. (psss....sebenarnya ni mewarisi perangai aku masa kecik, ayah aku terpaksa letak aku dalam telaga sebab nangis tak henti-henti..telaga kering). Sebab tu aku kata very challenging. Aku breastfeed dia sampai umur 18 bulan sebab masa tu aku pregnant anak ke dua. Nak cerai susu tu 2 minggu dia nangis setiap malam. Manakala adiknya menyusu genap 2 tahun..Alhamdulillah...

Alhamdulillah sekarang dia dah ok, tapi nakal tu tak payah cakaplah..seminit pun tak pernah duduk diam.. bila dia merajuk tu yang payah nak pujuk, dan dia terrrsangat manja dengan aku. Apa-apa pun semua dia nak aku buatkan. Abahnya selalu sound aku sebab aku jarang 'tibai', sebab nanti dia naik lemak katanya. Takpela, cukupla abah dia sorang very strict. Kalau dua-dua garang kang pening budak tu. Kalau dia buat kerja sekolah dengan aku, dia buat lengah-lengah. Tapi kalau buat dengan abah dia, kadang-kadang sampai meleleh air mata dan teresak-esak. Video kat bawah ni dirakam 3 hari lepas. Dia belajar baca buku Iqra' dengan abahnya pada waktu selepas solat maghrib. Kat sekolah aku tengok baru belajar menulis alif ba ta tapi sebenarnya dia dah boleh baca. Sekolah dia sekarang bercampur dengan budak Melayu, Cina dan India. Cikgu pun ada Melayu, Cina, India. Lebih kepada English school. Tukang masak Melayu. Aku nak dia bercampur dengan bermacam jenis orang, pelbagai kaum. Barulah satu Malaysia hehee.....



Faiz baca Iqra'




Adik pulak nak baca....

No comments:

Post a Comment