Friday, June 1, 2012

Buah nanas....

Pagi tadi aku bertolak dari Bukit Kayu Hitam pada pukul 7.30 pagi. Ingatkan nak bertolak lebih awal, tapi kami tido puas-puas dulu, bagi badan segar. Banyak kali singgah kat stesen minyak, beli minuman, mandikan budak-budak. Tu yang jadi lambat. Dalam kereta biasala, budak-budak kejap ok, kejap bergaduh, lepas tu baik balik. Pagi tadi mak ke Kedai Lalat dengan kakak aku. Tak sempat nak pegi kedai Lalat. Ruginya! Aku pesan ikan kering kat mak.

Dalam pukul 2 lebih, masuk Jeli. Habibi dah mula mengantuk. Kami berhenti tepi jalan kat stesen minyak tidur sekejap. Lepas bangun tu aku ambk turn drive dan bagi habibi sambung tidur. Aku drive kejap aje, lepas habibi dah mula segar, dia drive balik. Masa nak masuk Tanah Merah, kami melalui satu kawasan di mana kiri kanan banyak gerai buah nanas. Banyak gila buah nanas yang tersusun di atas rak kayu. Aku sangat excited dan meminta habibi berhenti salah sebuah gerai. Tak sabar aku nak bawa pulang buah nanas sebagai buah tangan.  Aku terus keluar dan membeli 3 biji nanas yang sedia dilonggokkan yang berharga RM10 selonggok. Aku main pilih aje yang mana nampak oren dan bau manis. Lepas tu aku masukkan dalam bonet kereta. Kemudian terus aku masuk duduk kat seat depan.

 Tiba-tiba baru aku terfikir....

"Siapa nak makan banyak-banyak ni...." aku bercakap sendirian walaupun habibi kat sebelah...
'Tokwe aje yang suka makan nanas.." dengan perlahan aku  jawab soalanku sendiri....
huhuuuuuu..... aku lupa yang Wan dah tak ada.... aku belikan nanas untuknya.... Wan suka makan nanas.... huhuuuu...

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete