Wednesday, June 27, 2012

Dah lama tak cerita....

Hari ni 27 June. Wan masuk wad 26 Jun tahun lepas.
2,3 hari sebelum masuk wad, aku memandikan Wan pada setiap hari.
Kelmarin kakak sms, katanya,

"Malam tu (26 June) kita tunggu kat wad 2 orang...rindunya kat Wan..."

bila aku scroll gambar-gambar lama kat handphone, aku makin suspen dan berdebar, sebab bila makin scroll down, makin mendekati gambar-gambar Wan. (dalam tempoh 30 hari)

Dimulai dengan gambar aku keluar ke pasar dengan Wan....


Seterusnya video Wan sedang minum susu...


Seterusnya video aku pulang ke Perlis dan Wan sedang duduk memerhatikan aku pulang...


Seterusnya video aku menjaga Wan dihospital, gambarnya baring di katil, gambar aku menyuapkan makanan etc...


Seterusnya gambar Wan sedang tenat dengan alat bantuan pernafasan, dengan tangan yang membengkak...


Seterusnya gambar emak sedang membisikkan kalimah syahadah di telinga Wan...


.
.
.
.


Seterusnya gambar Wan terbaring kaku dengan berselimut kain batik, disisinya abangku mengaji Al-Quran...


Seterusnya gambar pusara yang merah....


Dan seterusnya gambar pusara setiap kali aku balik kampung...


Setahun dah berlalu...
Aku masih ingat dengan jelas bila aku mandikan Wan ketika sakit.
Aku ingat dengan jelas bentuk telinganya yang aku gosok...
belakangnya yang bongkok...
dulu ketika aku masih kecil, Wan suruh aku berdiri dan memijak-mijak belakangnya. Katanya sakit urat.

masih ingat dengan jelas rambutnya yang beruban memutih. Dulu ketika Wan masih kuat, masih ada rambut-rambut hitam.
Masih aku ingat aku menyiram air di kepalanya dan mengusap sisa air dimukanya. Wan juga turut menggosok-gosok lengannya dan mengusap mukanya...
dan tidak lama selepas itu, badan Wan dibalik-balikkan dan disiram, tapi Wan sudah tidak bergerak lagi....

Andai dapat kuundurkan masa?
ohh....aku ingin sangat berbakti kepadanya, aku nak mandikannya lagi, aku nak menjaganya ketika sakit dan berbuat baik padanya.
Tapi, kenangan kehilangannya terlalu pahit.... cukupla sekali, tak payah berulang saat pemergiannya.

Wan sangat dekat di hati aku. Hingga aku masih belikan buah kegemarannya, walaupun dah hampir setahun Wan pergi. Kalau orang lain aku tak tau, tapi bagi aku, dia sangat-sangat dekat dan aku selalu menyebelahinya...


I miss you Wan, al-fatihah....

No comments:

Post a Comment