Monday, September 12, 2011

Tidak seperti dulu....

hmmmm.....
sekarang ni malam-malam rumah di kampung sudah tidak berpenghuni lagi....
aku tak percaya sekarang rumah itu sudah menjadi suram...
tidak seperti ketika kami masih kecil, meriah sungguh rumah itu dengan hilaian ketawa kami...
rumah tidak pernah sunyi daripada suara mak dan wan.....
kadang-kadang sampai ke tengah malam derai tawa masih kedengaran...
di waktu pagi pula, pukul 5 pagi dah kedengaran deringan jam loceng berwarna merah itu...
lalu kedengaran bunyi berdehem dan deruan air di bilik air....
selepas mandi Wan terus menghidupkan motosikal merahnya.....
bau asap menerobos ke dalam rumah.....aku masih diulit mimpi.....
kemudian setelah balik daripada masjid, kedengaran alunan bacaan Al-Quran dari bilik kecilnya....
setelah itu bunyi tv dipasang dengan berita di tv1 dipasang dengan kuat...barulah kami bangun....

Oh Tuhann....rindunya suasana tu..aku berasa sangat hiba....
sekarang di waktu malam, di rumah itu sudah tidak kedengaran suara-suara itu...yang ada hanya bunyi kokokan ayam Wan yang masih ada beberapa ekor...itu pun aku mendesak agar mak masih memelihara ayam Wan....
juga bunyi cengkerik dan cicak yang semakin menjadi raja di dalam rumah...itu tidak kira tikus yang bermaharajalela....

Wan....ketika Wan masih ada..sungguh meriah hidup ini....
aku tak sangka...semua itu sudah tinggal kenangan.....
aku tak sangka rumah itu akan tinggal sepi......
itulah rumah Wan.....pedihnya hakikat itu....
dalam hati tetap menjeruk rasa....
memang....yang indah itu hanya sementara.....
hidup ini memang banyak ranjau dan liku....
tidak selamanya kita gembira...
tapi masih ada sinar bahagia...
cuma tidak akan sama seperti dulu....
aku rindu pada arwah ayahku....peritnya apabila Wan pergi... :'''''''-(
sungguh besar kesannya pada diriku...pada kami semua...

al-fatihah...dah 71 hari.....
ingin ku kembali diwaktu kita pernah bergelak ketawa......
semoga kita berjumpa di syurga....amin...

No comments:

Post a Comment