Sunday, December 18, 2011

168 days....

Setiap kali melalui hospital ini....kenangan lalu datang kembali....


Aku masih tercari-cari gerai favourite Wan...
kali terakhir Wan minum teh about a month before he left us, di sebuah kedai kat sini....aku lupa

Pokok ros makin segar....hujan yang sentiasa mencurah-curah menyebabkan kawasan disekitarnya cepat ditumbuhi rumpai dan rumput...



Aku sempat ke pusara Wan pada pagi kelmarin...
dah 168 hari Wan pergi.....
aku teringat sangat kat Wan...
kat sekitar rumah, segala apa yang aku lihat, aku pasti terkenangkan Wan...
melihatkan motosikalnya, melihatkan pokok-pokok cili dan kari yang ditanam....
melihatkan tali ampaian yang pernah digantungnya....atau paku yang dipasakkan pada tiang...
melihatkan tangga di pokok cempedak yang dibuatnya... atau galah buluhnya....
melihatkan segala barangan seperti reban ayam, cangkul, segala macam barangannya di stor tepi rumah....
melihatkan tin dedak ayam yang sering ku dengar bunyi Wan mengetuk penutupnya dengan tangan untuk menutupnya dengan kedap...
melihatkan anak-anak ayam peliharaannya....
melihatkan kerusi di sisi reban ayam di mana Wan selalu duduk sambil memerhatikan ayamnya makan....

bila aku berada di dalam bilik, aku sering menjenguk Wan dari tingkap.. nampak kelibatnya bersama ayam-ayamnya...
macam-macam perkara yang dibuat Wan dikeliling rumah...
mengutip daun-daun....membakar sampah....
membaiki reban ayam yang rosak.....
menyiram pokok-pokok yang ditanamnya....atau mencabut rumput di sekitar rumah....
semua yang aku lihat di dalam dan di luar rumah.. semuanya mengingatkan Wan....
bil-bil air dan elektrik, semuanya dikepilkan dengan cermat.....
sejadahnya...
kopiahnya...
juga helmetnya yang masih kuat dengan baunya....
sungguh....
aku rindu pada Wan... :(

di pusaranya aku sempat berdoa semoga Allah menempatkan roh Wan bersama-sama orang yang soleh....
aku memegang batu nisan yang tercatat namanya....
rasa macam tak percaya Wan berada di bawah sana....sendirian....
Wan yang pernah memelukku semasa aku merajuk dengan emak ketika kecil...
kini bersemadi di pusara yang sunyi...
dan jasadnya sudah menjadi tanah....
semoga roh Wan berada dengan selamat di sisi Allah..amin...

soalan yang sering kutanya : Wan sedang buat apa sekarang?
I wonder....
rindunya....

No comments:

Post a Comment