Friday, December 30, 2011

Azam berazam....

Ada banyak isi penting yang aku dapat semasa tergolek-golek depan tv menonton rancangan Forum Perdana semalam. Antaranya adalah kepentingan mempunyai diari. Kata ahli panel yang terdiri daripada Senator Datuk Dr. Mashitah Ibrahim dan Imam Muda Ustaz Ashraf, zaman sekarang ini orang banyak bergantung kepada media elektronik seperti facebook untuk mencatat aktiviti harian.

Kalau dulu diari hanya disimpan untuk bacaan sendiri, kini agenda yang ditulis di diary facebook atau blog turut dikongsi dengan ramai orang. Apa yang ingin ditekankan oleh panel adalah kepentingan mempunyai diari yang mencatatkan perancangan hidup kita dalam tahun hadapan. Perancangan jangka pendek adalah ditekankan kerana itu lebih realistik untuk dilaksanakan. Contohnya macam aku ni, target tahun depan adalah nak siapkan projek master yang terbengkalai. So aku kena mula merangka strategi dan jadual dalam diari, apa yang sepatutnya aku buat untuk menyiapkan projek seterusnya menamatkan pengajian aku.

Katanya lagi, manusia memerlukan perancangan dan azam untuk menghadapi tahun baru nanti. Ohh.. aku baru tau penting ye..isk isk... sebab aku cuma nak renew azam tahun lepas je. Setelah mendengar nasihat ustaz, aku akan mula merangka strategi untuk mencapai peningkatan hidup supaya lebih berkualiti. Aku dah beli sebuah diary dalam 2,3 minggu lepas untuk tahun 2012. Buat masa sekarang ni aku cuma merangka aktiviti untuk keesokan hari dengan menggunakan sebuah buku kecil. Aku cuma tulis tugasan yang perlu disiapkan atau reminder.

Okla aku nak highlight isi-isi penting ceramah semalam.

**Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara.
Sihat sebelum sakit,
Muda sebelum tua,
Kaya sebelum miskin,
Lapang sebelum sempit,
Hidup sebelum mati

**Imam Ghazali yang meninggal pada usia 40-an meninggalkan begitu banyak khazanah dalam bentuk kitab-kitab ilmu. Walaupun umurnya singkat, tapi digunakan semaksimum mungkin dengan bermanfaat. Err.... aku dah nak masuk 30, tapi pencapaian aku apa ye?? isk..isk.. Jadi kena banyakkan bahan bacaan berbentuk ilmuan, kurangkan kegilaan kepada keduniaan seperti facebook dan hiburan berlebihan, baca banyak bahan ilmiah dan teroka ilmu baru.

**Ketika usia muda inilah kita berkemampuan dan bertenaga untuk melakukan banyak perkara bermanfaat. Gunakan kudrat yang masih kuat ini dengan produktif. Rugi jika usia muda dipersiakan, bila dah tua, kudrat sudah tidak segagah usia mudanya. Ingatan, pemikiran, tenaga dan tak sepantas dulu. Ayuh orang muda, bangun!

**Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri mengubahnya. So, aku kena pulun buat projek bagi siap!!!

**Halangan untukmu mencapai kejayaan adalah dirimu sendiri ! (from a friend's fb wall)

So, mulakan tahun baru 2012 dengan perancangan yang akan merealisasikan target anda.
So, start getting a diary/planner, and start planning for our future! Good luck!

~~~~Allah is The Greatest Motivator~~~~
~~~~Love Allah The Most, and the rest will come easy~~~

No comments:

Post a Comment