Wednesday, December 28, 2011

Bila aku sudah tiada....

Aku sering melawat blog yang tuan empunya blognya sudah kembali ke rahmatullah.
Betapa besarnya kesan tulisan seorang blogger. Semoga tulisan yang baik itu dapat memberikan pahala yang berterusan buat penulisnya.

1) onebreastbouncing
2) masafzal
3) nafastari

Blog pertama tu mengisahkan seorang pesakit kanser yang menulis tentang pengalamannya berhadapan dengan kanser payudara. Tulisan terakhirnya adalah kira-kira sebulan sebelum kembalinya beliau ke rahmatullah.

Blog kedua pula tentang pesakit kanser lymphoma, yang merupakan seorang doktor. Catatannya juga berkisar tentang pengalamannya melawan penyakit yang dihadapi.

Blog ketiga paling menyentuh perasaan aku kerana beliau meninggalkan seorang balu dan dua orang anak perempuan yang masih kecil, berumur setahun dan dua tahun. Balunya adalah Mawar Nafastari. Beliau meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya apabila terlanggar seekor kuda. Kuda itu telah menghempap badannya. Kemalangan itu mendapat liputan akhbar pada Mac 2011. Sedih membaca luahan hati isterinya yang meneruskan kehidupan mereka tiga beranak. Nafastari merupakan rakan sekelas kepada seorang sahabatku di UIA.

Terasa sayu apabila membaca tulisan mereka yang telah pergi. Kita bukan tahu bila kita akan mati. Kita sendiri pun tidak pasti entah-entah entry yang ditulis adalah yang terakhir.

Emm... rasa macam nak buat pesanan pula, mana tau kan, aku pun bukan tau bila aku akan mati... amalan pun tak seberapa.

Cuma yang penting aku ingin memohon maaf kepada kepada suami tersayang atas kenakalan dan kedegilan aku sepanjang hidup bersamanya, atas rungutan, kata-kata dan tingkahlaku ku yang menyinggung perasaannya.. juga kepada anak-anakku andai aku sering memarahinya. I love my boy and my daughter soo...sooo much, I love you hubby so much :)

Kepada ibuku, maafkan anakmu kerana aku ni sering cakap lepas dan straight to the point. Emak banyak berjasa pada kami, ampunkan dosaku padamu mak!

Kepada adik beradik juga, aku memohon maaf atas segala keterlanjuran perbuatan dan tutur kata. Air dicincang tidak akan putus. Kepada ipar duai, anak-anak saudara serta sanak saudara yang lain. Maafkan aku. Juga kepada kawan-kawan. Aku hanya manusia biasa. Mulut ni kadangkala bertindak lebih pantas berbanding otakku ini.

Maaflah...aku hanya minta maaf, bukan boleh bagi harta pun ehhehe ( macam wasiat la pulak).
Kadangkala aku risau juga, sebab anak-anakku masih kecil. mati itu tidak mengira usia. Ada yang tidak sempat melihat anak membesar. Aku pernah berjenaka kepada encik habibi, kalau aku mati dan dia lekas-lekas kawen lain, nanti aku jadi hantu aku nak kacau dia hehehe....

hehehe gurau jeee... bila mati semua tu bukan jadi persoalan dah, semasa hidup ni memangla cemburu, bila mati nanti sibuk mengira amalan sendiri, sama ada ke syurga atau ke neraka. Yang hidup akan meneruskan legasi yang ada. Yang penting kasih sayang dan kebajikan anak dijaga sempurna.

Aku sendiri pun banyak hutang dengan Allah. Aku berdoa semoga Allah ampunkan segala dosaku, ibubapaku, kaum keluargaku dan semua umat Islam.
Semoga Allah lanjutkan usiaku dan suami untuk menjaga anak-anak sehingga mereka dewasa. Kami ingin meniti hari tua bersama.

Tapi itu hanya rancangan kita sebagai manusia. Rancangan Allah, hanya Allah yang tahu. He is the Best Planner.


No comments:

Post a Comment