Sunday, December 4, 2011

Sampai juga.....

"Nanti boleh la kenal Pulau Langkawi.."

kata Wan sambil tersengih bila aku engaged dengan Mr Hubby kira-kira 6 tahun lalu.
Kata-kata tu memang terngiang-ngiang di fikiran aku ketika membawa emak ke Langkawi.
Alhamdulillah sampai juga mak aku ke Pulau Langkawi.
Cuma agak terkilan kerana hajat Wan tak tertunai...
Ketika breakfast di hotel pada pagi Ahad, termenung emak sejenak...

"Wan tak sempat merasa makan di hotel macam ni.." katanya...

ahh.....sentimentalnya...
mak masih melayan perasaan....kami juga...
ketika dalam feri menuju ke pulau,
kata mak, "Wan mesti suka naik feri.."
lalu mengambil telefon yang tersangkut di lehernya, dan menunjukkan gambar Wan yang diambil dalam awal tahun ini.
"Mak tak pernah lupa kat dia..."..kata mak...
"Kalau teringat, mak tengok gambar ni..", sambil menunjukkan gambar Wan sedang duduk dikerusi favourite nya.

adusss.......pedihnyaaaa......

terasa sungguh bila wan sudah tiada...
tersentak aku sejenak bila tiba-tiba mak menunjukkan gambar Wan di telefon bimbitnya....
arghh......

Mak sangat rindukan Wan, his life partner since she was 18 years old. Now she is 70. I can imagine her grieve....
Sejak Wan pergi, kesihatan mak kurang memberangsangkan. Di Langkawi, mak asyik demam kerana keletihan. Kami pun bukannya berjalan jauh sangat pun, cuma kat Padang Matsirat tu panas sangat. We were worried.

Alhamdulillah sampai juga mak. Sekarang mak dalam perjalanan balik bersama abang aku ke KB, dan kakak aku bersama keluarganya terus ke Kelang.

Kepada kawan-kawan semua,

tolongla appreciate ibu bapa anda ketika mereka masih ada. Ketika mereka masih sihat, bawalah mereka berjalan-jalan, atau makan sedap-sedap di hotel, atau naik kapal terbang melancong. Kalau nak tunggu kita ada duit, atau nak tunggu anak besar, atau nak tunggu kita habis kerja, atau nak tunggu kita tak sibuk, atau nak tunggu bila dapat keje best2, atau kita nak tunggu masuk rumah baru.....takut tak sempat, dan memang aku tak sempat :(.

Seperti aku yang tak sempat bawa Wan ke Pulau Langkawi.....kerana alasan yang takkan habis. Menyesal sejuta kali pun tak berguna lagi. Korang jangan menyesal macam aku tau! Kerana bila sudah tiada, barulah timbul idea macam-macam, nak bawa jalan la, nak bawa dia bersama kawan baiknya lah, macam-macam! Tapi dah terlambat!!!!

Aku masih ada emak, aku akan cuba gembirakannya...

al-fatihah...
dah 154 hari Wan pergi (4 Julai-5 Disember)
Hari ni, genap 5 bulan Wan dikebumikan....

ps : asalnya aku tak jadi ke Langkawi sebab mak aku kurang sihat, tapi bila melihatnya bersemangat mau turut serta, jadi kami kembali ke plan asal untuk membawanya.

No comments:

Post a Comment