Wednesday, January 4, 2012

Apaa?? Beli lagi???

Ketaksuban kepada jamu semakin menjadi-jadi.....
apatah lagi bila mendengar testimoni kawan aku yang menggunakannya.
Dengan sifat terburu-buru yang ada pada diriku, lalu terus aku mengajak encik habibi ke kedai jamu di Kangar kelmarin, dan aku beli ini:

Yang merupakan pil manjakani. Sebelum ini ada entry pasal manjakani dan cara-cara untuk memprosesnya sendiri ke dalam kapsul. Tapi, aku tak sempat la nak buat semua tu secara konsisten. Makanya, kita beli yang telah diproses siap dalam bentuk pil. Harganya murah sahaja iaitu RM12 untuk 150 pil. Bahan asasnya adalah manjakani. Dan aku rasa harganya bersesuaian. Aku sebenarnya tak faham kenapa jamu buatan Malaysia sangat mahal harganya, atau dengan kata lain, mahal nak 'mapuh'. Jamu ini buatan Indonesia dan aku tak ragu-ragu menggunakannya sebab bahan asas tu aku yakin tak merbahaya. Macam juga jamu Mustika Ratu yang aku telan sebiji sehari tu, aku tak was-was sebab toko/pengilang jamu itu aku enggak curiga lagi dong! InsyaAllah. Harganya pun murah. Lagipun Indonesia ni memang terkenal dengan jamu ni. Aku penah beli jamu Mak Dara (or, jamu Mak Nenek) dalam bentuk serbuk dalam RM50 sepeket. Ianya tak pahit tapi masa nak telan tu, adehhh seksa sungguh rasanya. Sekali teguk, aku boleh telan sambil tahan nafas. Masuk teguk kedua tu memang terkeluar balik.

Namun setelah kawan aku tunjuk thumbs up kat aku lepas consume jamu ni, waduhhh waduhhhhh enggak bisa kutunggu lama-lama. Semalam aku dah telan 3 biji kecil pil tu, tapi malang sekali hari ni tak makan sebab lupa bawak daaaaaa..... hisss!!

Namun begitu, kakak aku dan abang aku ada berpesan pasal penggunaan jamu dan minuman kesihatan dan sebagainya yang terdapat dipasaran. Kata kakak aku yang merupakan dokter di rumah sakit, bahaya makan jamu sebab ada steroid. Kata abang aku pula, ramai yang sakit buah pinggang sebab dok makan pelbagai makanan kesihatan, jus herba la, collagen dan sebagainya tu. So, tak salah kalau kita ambil langkah berjaga-jaga. Sebelum ni aku pernah makan juga. Boleh rasa yang tona kulit improved, tapi lepas abang aku cerita tu, aku jadi takut la jadi aku stop makan. Cuma jamu manjakani ni aku berani sikit. Ohh, aku lupa nak refer kawan aku seorang phamacist, nanti aku tanya ( dah beli baru nak tanya!) Harap-harap there would be no harm, InsyaAllah. Alaa, macam kopi tongkat Ali, kacip fatimah, dan sebagainya tu. Sebenarnya terlalu banyak campuran yang adakalanya dicampur dengan steroid yang boleh menyebabkan kegagalan jantung. Kawan aku (guy) kata, kalau makan kopi tu, nanti jadi kuat, kuat segala-galanya (hahaa) sebab dicampur dengan steroid.

Yang penting, kena berhati-hati dengan supplement ni. Kalau nampak macam mudarat, baik berhenti.


No comments:

Post a Comment