Monday, January 23, 2012

kat kampung....

alhamdulillah aku dah kat kampung....
lenguh pinggang rasanya sebab aku kemas-kemas rumah.
semalam aku sampai dalam pukul 10 malam. Lepas makan, terus sapu sampah satu rumah.
Rumah bau macam tak berpenghuni. Mak aku hanya duduk di waktu siang, dan kami tak benarkannya memasak. Disebabkan uzur, mak aku tak mampu nak kemaskan rumah. Sekali sekala abang aku atau kakak ipar akan mengemas mana yang patut. Kadang-kadang anak saudara aku turut membantu.

Rasa sedih pulak tengok rumah begini. Lain jadinya bila rumah yang ditinggalkan. Senang nak berhabuk.

Lalu pagi tadi aku mengemop seluruh rumah. Dari ruang tamu dan kesemua bilik. Kemudian sebelah petangnya aku buang segala macam 'sampah' dari dapur. Buang semua makanan expired kat dalam peti sejuk. Kata mak, dia terpijak seekor lipan besar pagi tadi kat dapur. Lalu petang tadi aku membuang segala macam sampah kat bawah dapur, sinki, peti ais dan segenap tempat kat dapur. Malangnya tak terjumpa lipan berkenaan (lega sebenarnya!). Selepas itu aku mop pula lantai dapur. Lenguh juga pinggang aku, berpeluh-peluh juga la.

Aku juga mencuci lantai dekat kawasan telaga serta bilik air. Semua orang gunakan bilik air kat atas dan jarang yang turun kat bawah tepi telaga. Aku buang segala barang tak berguna dan sekali lagi sental lantainya, jadi ianya tidakla nampak menakutkan kalau nak turun gunakan toilet bawah selepas ni. Syukurla tak ada encik lipan. Ngeri juga bila aku korek-korek sampah bawah rak barangan lama kat situ. So hari ni clear. Esok nak susun barang bagi ada space dan tersusun sikit. Rumah ni dah jadi tempat persinggahan jadi ianya sedikit berselerak. Abang aku banyak membantu mengemas kawasan sekitar rumah dan membaiki atap bocor. Kat belakang rumah aku ni paya.

Sebelum ni berbelas-belas ekor ayam Wan dibedal oleh ular sawa dan biawak. Besar gila ular sawa kat sini. Bukan setakat membahayakan ayam itik, tapi silap haribulan orang pun boleh jadi mangsa. Jadi abang aku telah memasang jaring/pukat di sekeliling rumah sebanyak 2 lapisan. Sejak abang aku pasang jaring, binatang tersebut dah tak boleh tembus masuk. Nampaknya ia lebih berkesan menghalang binatang berbisa berbanding kalau buat pagar kayu sebab ular tu boleh terlekat dan mati kat pukat. Jiran aku juga ada memasang pukat dan dah beberapa ekor ular senduk mati terlekat kat pukat. Heee... ngeri kan... macam-macam jenis binatang ada. Sejak aku kecik lagi memang kerap sangat jumpa ular sawa dan ular senduk. Ular senduk pernah masuk kat area telaga melalui lubang keluar air mesin basuh. Masa tu aku baru keluar dari toilet dan Wan sedang tunggu turn kat dapur. Bila aku keluar dari toilet dan melintasi 2 mesin basuh yang diletakkan bersebelahan, tiba-tiba aku terdengar bunyi daun kering bergesek di lantai. Aku berjalan seperti biasa, tapi bila aku sampai dekat Wan yang tengah tunggu nak masuk toilet, aku rasa curiga. Bila aku toleh kat mesin basuh rupa-rupanya ada seekor ular senduk di bawah mesin basuh. Badannya di antara dua mesin basuh tersebut. Apa lagi, panggil jiran berdekatan tolong 'katok'. Agak susah nak 'katok' ular tu sebab ia masuk ke dalam mesin basuh. Terpaksa heret mesin ke luar rumah. Mula-mula sembur ridsect nak bagi pening. Mujur la akhirnya ular itu berjaya dibunuh. Selepas itu kami menutup segala lubang air kat dapur. Syukur la dah tak jumpa ular senduk dah selepas itu, cuma beberapa tahun lepas mak aku yang sedang mengemas pinggan mangkuk menjerit ketakutan selepas terlihat seekor anak ular sawa sedang tidur melingkar di atas pinggan!!!

Ngeri kan. Kat paya belakang rumah aku ni ada kebun, tapi dah terbiar. Jadi habitat ular la gamaknya. Masa kecik-kecik pun aku dah terbiasa terserempak dengan ular senduk kat tepi rumah. Pernah aku dikejar ular yang besar, puuunn kat tepi rumah hehehe. Ular tu warnanya coklat dan panjang. Aku tak pasti la sama ada ular tikus atau ular apa. Gila ah lari macam tak cukup tanah! Tapi syukurla setakat ni tak pernah patuk atau belit orang. Semoga dijauhkan!

Berbeza sungguh keadaan rumah ini, dulu dan sekarang. Dulu Wan yang jaga sekitar rumah. Sekarang bila ada masa abang aku akan sapu dan bakar daun-daun yang berguguran di sekitar rumah.

Kadang-kadang aku seolah-olah berharap yang aku dapat undurkan masa di mana Wan keluar dari biliknya dan melihat aku menyapu sampah atau mop lantai. Bila aku mop lantai, biasanya Wan akan mengangkat kakinya dan menunggu aku selesai.

Terasa mau panggil namanya.. "Wannnn!!!".......

i miss him so much....

No comments:

Post a Comment