Wednesday, January 25, 2012

Panjang umur.....

2 hari lepas aku baru bercerita pasal ular yang kerap dijumpai kat kawasan rumah aku ni.
Huh panjang umur dia, kelmarin terjumpa sekor kat DALAM BILIK!!!

Mak aku terserempak ketika dia nak masuk ke dalam bilik tu. Warnanya coklat cream+ kuning. Kami panggilnya sebagai ular sawa tikus. Kat belakangnya ada jalur hitam 2,3 line. Sebenarnya ular ni tak membahayakan orang. Tapi aku dan kakak aku ni memang tak boleh tengok ular, menakutkan! Terus panggil jiran sekampung.

Malangnya yang datang hanyalah perempuan warga emas dan kanak-kanak, ehhehee kelakar aku tengok!! Kaum lelaki tak ada di rumah. Masing-masing bawa batang ubi kayu. Mungkin aku memandang enteng pada kanak-kanak yang sebenarnya sedang meningkat remaja. Merekala yang menangkap ular tersebut dan membunuhnya. Abang aku yang datang pada sebelah malamnya mengatakan bahawa tidak perlu bunuh sebab tak bahaya. Tapi masa tu kami ketuk je kepala dia sebab ular tu besar dan panjang. Memang pendek umur la dia.....

Kami suspek ular tu masuk melalui lubang pada bumbung rumah sebab kat dalam bilik tu ada ruang antara bumbung. Kadang-kadang kucing masuk kat situ. Sebenarnya abang aku tak memagari keseluruhan rumah dengan jaring, hanya di sebelah kanan rumah sahaja untuk melindungi anak-anak ayam.

Habibi pun tak ada kat rumah. Sebenarnya Habibi hanya menghantar aku pulang dengan kereta, kemudian dia pulang ke Perlis dengan bas untuk kerja-kerja furnishing rumah baru. Malam ni dia naik bas kembali ke sini, sampai pagi esok.

Cepat pulak rasanya, dah 4 malam aku di sini. Jarang aku balik lama begini. Paling lama pun 2,3 malam. Hari-hari sapu sampah, bakar sampah. Dan setiap kali aku buat kerja, nampak je Wan kat mata aku ni. Oh, mungkin ada yang mula menyampah sebab aku tak pernah lari dari menyebut nama Wan. Mungkin ada yang kata aku meratap. Aku tidak meratap, cuma aku rindu gila dengan kehadirannya. Aku hanya menangis empat kali sejak pemergiannya, itupun ketika hari-hari pertama pemergiannya. Kali pertama ketika aku di sisinya ketika nazak, kali kedua ketika aku membacakan yasin di sisi jenazahnya, kali ketiga ketika aku tulis entry pemergiannya dalam blog ni dan kali terakhir ketika dalam kereta pulang ke Perlis selepas pengkebumiannya. Tapi kalau sebak tu, biasa la tu :p.

Blog ini merupakan isi hati aku bila aku rindu padanya. Sebab I can't keep telling people that I miss him, they might get annoyed. So I'd better write in here. Because people won't know how close I am to him when he was still alive. He was always on my side and I was always by his side. Like I said, I will always be his lucky girl!

Yes, I will always be your lucky girl Wan...

No comments:

Post a Comment