Monday, November 28, 2011

The Amazing Race 5

Hari Khamis adalah hari terakhir kami di negara China. Flight kami adalah pada pukul 9.40 malam ke Kuala Lumpur. Kami sepatutnya check out daripada Muslim Hotel pada pukul 2 petang, tapi kami minta keluar lewat iaitu sebelum pukul 6 petang. Kena bayar extra RM50.

Sardin dan maggie...heheheh

Pada pagi tu, kami breakfast dengan roti yang dibeli di sebelah Yi Rong Restaurant. Balik makan kat hotel, cicah sardin macam dalam cerita Bujang Lapok la pulak. Nak makan kat Yi Rong restaurant tapi awal pagi belum buka lagi. Selepas makan dan kemas-kemas beg, kami keluar.

Niat di hati nak cari kain sutera tapi kami tak jumpa kedainya. Kedai kain yang kami tuju tu bukannya kain sutera, tapi kain biasa-biasa macam kain langsir je. Lepas tu kami kembali ke Hua Qiang Road, lagi bagus!

Tunggu hubby tukar duit kat bank.....

Dataran Hua Qiang Road...

Kat situ kami jumpa kedai Polo Villae. Kami rembat beberapa buah purse untuk buah tangan kepada adik-beradik. Aku rasa macam Polo original sebab kedai dia macam elok je. Selepas tu kami just round-round pusing kedai elektronik lepas tu turun balik. Masa nak melintas jalan, kami disapa oleh sepasang suami isteri warga Singapore yang sungguh ramah. Katanya, kat area belakang kedai tu berbahaya sedikit, jadi kena berhati-hati. Aku ingatkan segalanya selamat di sini. Pasangan Cina tersebut mengingatkan kami agar waspada dengan mamat yang suka approach jual barang seperti mana yang telah terjadi kepada kami, yang mengekori kami untuk menjual komputer Mac kelmarin. Katanya, orang China boleh recognize yang dia adalah orang luar, lalu dikenakan harga yang mahal. Kataku, kan muka macam sama je, namun katanya, peniaga boleh cam rupa mereka. Aku mengusiknya dengan mengatakan yang orang Singapore orang kaya, sebab tu kena charge mahal ehhehe, katanya dia orang biasa-biasa saja.

Mereka suami isteri sungguh baik hati kerana memberikan kami panduan tentang tempat tersebut. Mereka selalu datang ke Shenzen, tidak hairanlah mereka kenal selok-belok tempat tersebut. Apabila ditanya di mana kedai sutera, katanya ianya terletak jauh dari tempat kami berada. Mereka mencadangkan kami membeli barangan kanak-kanak di hujung jalan, bersebelahan dengan kedai MacDonalds. Lalu kami pun membawa haluan masing-masing, what a nice couple!

Di kedai barangan kanak-kanak tu, kami dapati ada pelbagai jenis pakaian kanak-kanak. Kebanyakannya adalah pakaian sempena musim sejuk yang bakal tiba. Kami ke booth pakaian jenama Disney. Disney ori la ni. Topi Disney yang sama kualiti dengan topi HK Disneyland cuma berharga RM25 sahaja, berbanding RM50-70 sebuah di HK Disneyland. Lalu kami rembat 3 buah topi kanak-kanak. Topi Izzati sangat cantik, heheh aku berkenan!

Kami beli dua pasang baju tidur kanak-kanak untuk setiap seorang. Cantik!!!Design nya tak sama macam design yang kita biasa tengok. Baju yang lain kebanyakannya tebal-tebal tak sesuai dipakai di Perghelih ni. Kat situ juga ada banyak kedai mainan, terutamanya di tingkat atas. Tapi kami dapati harganya tak jauh beza dengan di Malaysia, macam susah sikit nak minta kurang. Kadang-kadang betul juga kata pasangan Singapore tadi, katanya barangan di Malaysia juga murah, sebab tu dia selalu shopping di Johor Bharu. Kat China ni kalau kena cara baru la dapat murah.

Kami juga beli gelang jed di kedai jed berdekatan. Kedai jed tu terletak dalam kawasan menjual aksesori seperti gelang, rantai, cekak rambut dan sebagainya. Sebenarnya aku tak dapat nak bagitau kawasan mana sebab masa tu kami main redah je, tapi dekat kawasan Hua Qiang Road tu jugak la, berdekatan MacDonalds tu. Kedai jed tu macam ekslusif sikit la, tak macam kedai di kaki lima. Ada pelbagai jenis jed, berharga dari puluhan ringgit hinggalah kepada ratusan ribu ringgit. Aku beli dua untuk mak dan mak mertua, harga RM70 seutas. Ada dua jenis jed, kalau kita nak bagi kat emak, lain warnanya, kalau kat bapa, lain pula jenisnya iaitu warna gelap sedikit. Pekerja kat kedai jed tu sangat ramah, diorang dok geram kat Izzati sebab katanya muka macam Cina.

Selepas membeli beberapa barangan, maka kami pun terus mendapatkan teksi untuk pulang ke hotel sebab kami nak makan buat kali terakhir kat Yi Rong Restaurant. Sampai di hotel, kami terus jalan kaki ke bangunan sebelah dan memesan beberapa hidangan.

At Yi Rong Restaurant...

Masakan cendawan dan daging...

Bergambar kenangan dengan anak tokey berbaju putih, pekerjanya berbaju hijau, maknya yang bertudung celoreng.

Huhuuu rasa sedih pulak nak meninggalkan Shenzen ni terutamanya anak tokey restaurant yang comel dan baik hati. Sebelum pulang, kami sempat bergambar buat kenang-kenangan. Faiz dan si adik bersalam dengan anak tokey. Dia pun macam sedih nak peluk Izzati je hehehe. Aku rasa umurnya dalam 18, 19 tahun kot sebab nampak muka budak lagi. Makanan kami tadi banyak yang tak habis, jadi kami minta tapau untuk di makan di airport ( tapi tak termakan pun)

Selepas we said goodbye, kami pun balik ke hotel dan mengemas-ngemas kerana masa tu dah pukul 4.30 petang. Balik bilik mandi manda dan packing mana yang patut. Dekat pukul 6 petang kami turun tahan teksi kat bawah. Masa tu hujan renyai-renyai dan kereta banyak di atas jalan. kami berjaya mendapatkan sebuah teksi dan menunjukkan gambar kapalterbang kat peta, dan dia paham kami nak ke airport.

Ketika dalam kereta, kami dapati jalan agak jem kerana orang tengah pulang dari kerja. Driver teksi mencadangkan agar kami menaiki metro sahaja kerana dia takut tak sempat naik flight. Walaupun dia bercakap bahasa Cina, kami dapat mengagak apa yang dimaksudkan. Driver teksi menghantar kami ke stesen metro Hua Qiang Road.

Dengan kanak-kanak yang tertidur dalam teksi, serta beg besar bergalas di belakang beserta dua beg kecil di tangan, aduhhhh terasa sungguh mencabar kerana terpaksa keluar dari teksi dalam keadaan hujan renyai serta berasak-asak dengan orang ramai yang menaiki metro. Dahla Hua Qiang Road tu tempat tumpuan orang orang ramai. Tapi kami berterima kasih kepada driver teksi yang mencadangkan kami naik metro, kerana dengan jalan yang jem, belum pasti kami akan tiba di airport dalam waktunya. Selepas bersesak-sesak, maka kami pun dapat naik train, menuju ke stesen yang paling last iaitu Shenzen International Airport.

Hati terasa sayu ketika menaiki train menuju ke airport. Ntah bila lagi nak jumpa anak tokey yang comel tu. Orang China pada pendapat aku, orangnya baik-baik dan peramah. Tidak seperti Cina di Malaysia, mereka dalam kelompok mereka sendiri dan ada gap antara mereka dengan kita. Di China, mereka lebih friendly.

Akhirnya kami sampai di airport kira-kira sejam kemudian. Kalau le kami terus menaiki teksi, tentunya kami akan terlewat berdasarkan keadaan jalan yang masih sesak di waktu itu.

Di airport, kami membeli beberapa ekor anak beruang panda yang jauh lebih murah berbanding harga di HK. Pada mulanya kami tak jumpa cari International Terminal. Ianya terletak di sebelah kanan (kalau kita menghadap airport) . Di sebelah kiri adalah untuk penerbangan domestik.

Flight kami yang sepatutnya berlepas pada pulul 9.40 malam telah terlewat selama setengah jam lebih. Dekat pukul 10.30 malam, kami meninggalkan bumi China dengan perasaan yang sayu sekali. Macam mimpi je rasanya kami di China. Sebelum ni tak terbayang akan menjejakkan kami ke negara China. Such a wonderful people, nice place! Aku pasti akan menjejakkan kami ke China lagi, insyaAllah, aku akan cari budak comel tu lagi hehehhehe.....

bye HK, bye Shenzen...bye China, Bye Yi Rong Restaurant.....I'm gonna miss you...

lepas ni nak ke mana pulak? kat Guangzhou baru ada silk, Korea pun best juga, aku ada mak angkat kat Hiroshima...hmmmmm.......