Tuesday, November 1, 2011

Musim banjir kembali?

24-26 Disember ini dijangka akan berlaku banjir besar terutamanya di sebelah pantai timur. Ini kerana air pasang besar dijangka akan berlaku, ditambah-tambah pula memang musim tengkujuh waktu tu. Dan seperti selalu, musim tengkujuh membangkitkan nostalgia ketika aku kecil di kampung. Setiap tahun memang kami akan mengharung banjir, cuma kami bernasib baik sebab rumah di kampung tak pernah dinaiki air. Air di tali air melimpah hingga ke belakang rumah tapi tak pernah la kampung kami tenggelam, lebih-lebih lagi setelah tali air baru telah dibina pada tahun 1992. Sebelum tu memang kami akan bermain dan menyelam dalam air banjir la, sebab untuk ke kedai Wan kami kena merentasi sebuah padang kecil. Kat padang tu la penuh dengan air. Kadang-kadang kami buat rakit dan basikal diangkt diatasnya. Padahal ada je jalan alternatif yang tak tenggelam banjir, saja nak seronok-seronok. Yang paling syok adalah menangkap anak-anak ikan yang melompat-lompat hingga ke atas jalan.

Masih terbayang Wan mengayuh basikal tuanya sambil sebelah tangan memegang payung. Kadang-kadang Wan memakai baju hujan dengan but paras lutut ala-ala Phua Chu Kang, cuma warnanya kelabu je. Wan pernah membelikan but untuk aku dan abang. Warnanya biru. Weekened lepas ketika membeli joran di sebuah kedai cina, aku ternampak sepasang but kanak-kanak berwarna biru lalu kataku pada hubby, aku nak belikan untuk budak-budak ni, tapi masa tu tak rancang pun jadi kami tak beli. Lepas ni nak beli lah kat diorang, biar diorang pakai kat bendang tokwan nanti. Aku nak bagi diorang rasa main lumpur hehehe. Tak seronokla alam kanak-kanak zaman sekarang kalau asyik main kat playground je, tak real!

Musim banjir juga adalah di mana ikan kering goreng menjadi pilihan untuk dimakan bersama nasi yang panas..yum yum!!!! Tidak ketinggalan, Wan akan membeli pelbagai jenis ubi untuk direbus dan dimakan panas-panas. Wan suka makan ubi badak. Nostalgianya..huhuuuu......rindula nak merasa musim tengkujuh di kampung, dah masuk 6 tahun aku tak merasa. Wan akan mengenakan baju sejuknya dan menonton tv. Rindula kat Wan. Ada tak caranya aku nak jumpa Wan? ( start asking impossible thing!)

Dalam hidup ini kita mesti berhadapan dengan kehilangan, walaupun pahit, nak buat macam mana kan, that's life! Kita pasti akan berhadapan dengan kehilangan orang yang tersayang, sebabnya? Sebab kita ini milik Allah, dan mereka disekeliling kita termasuklah kita sendiri ni Allah bagi pinjam sekejap je, untuk kita berbuat baik padanya.

Life is short....live life to the fullest.......

No comments:

Post a Comment