Saturday, November 19, 2011

The Amazing Race 1

Aku nak upload gambar tapi slow gila....
aku akan cuba cerita pasal our travel sebagai guide bagi sesiapa yang nak ke Shenzen atau Hong Kong... guide sikit-sikit la....

Flight kami adalah pada hari Sabtu, 4.40 petang. Sampai di Shenzen dah malam, pukul 9 malam lebih kurang. Sampai di Shenzen Airport kami ambik teksi ke hotel tempat penginapan, nama hotel tempat kami menginap adalah Muslim Hotel, beralamat no 2013 Wenjin South Road, Shenzen. Boleh check website dia www.muslim-hotel.com.

Ambik je teksi yang disediakan di depan airport. Sebelum tu kami disapa oleh driver teksi luar. Nasihat aku, ambik teksi khusus di depan airport. Dari airport ke hotel mengambil masa dalam kurang sejam kalau tak silap aku ( aku tak tengok jam daaa), dalam 40 km dengan tambang sebanyak RMB 135 (RMB115 + tips+ tol RMB 30 = kira-kira RM 75 ). Sampai di hotel kami terus check in. Masalah di China ni adalah komunikasi. Boleh dikatakan diorang ni tak tau langsung English Language. Muka receptionist tu macam stress je hehehe.....

Yahya Halal Supermarket..belum buka lagi sebab masih awal pagi

Jalan kaki ke Dongmen Road

Beli roti. Di sebelahnya adalah restoran halal Yi Rong. Dia tak tulis pun nama kat restoran tapi kat pintu dia tulis halal restaurant.

Ambik gambar macam ni baru nampak betul-betul China ehheheh (tulisan Cina)

Lepak kat Dongmen Road

Pagi esoknya kami terus berjalan-jalan di sekitar Muslim Hotel. Kat area hotel ni ada deretan kedai Cina Muslim. Kat bangunan sebelah ada Yahya Halal Supermarket. Kat tepi tu sikit ada restoran halal milik keluarga Cina muslim yang mana kat sebelahnya adalah kedai roti. Aku rasa anak- beranak diorang jugak. Kami hanya beli roti dan terus jalan kaki ke Dongmen Street yang terletak around 1, 2 km dari hotel. Kat sini banyak kedai yang menjual pelbagai barangan, kebanyakannya adalah baju fesyen diorang ler! Ada kedai kasut dan beg yang aku hati-hati belek takut kulit khinzir.

Pada mulanya kami tersilap lorong. Terrrmasuk dalam lorong pasar basah. Apa lagi, paha babi kiri kanan wehhh!!!!!!! Dan aku rasa nak termuntah bau hanyir. Selepas berjaya meloloskan diri dari pasar basah, kami round kedai-kedai aksesori dan aku beli rantai mutiara kira-kira RM30 seutas. Aku beli dua untuk mak dan mak mertua. Mutiara dia lagi murah compared dengan mutiara yang aku beli kat Sabah dulu. Aku jugak beli beg Thomas and Friends. Masa ni tak pandai nak tawar lagi, tak dapat la murah. Nasihat aku adalah korang kena tawar half price macam kat Petaling Street, kemudian kalau dia tak bagi baru le naik sikit-sikit. Cara tawar menawar adalah dengan menggunakan calculator je, tak payah cakap banyak. Aku tak tau teknik tawar menawar jadi aku beli beg Thomas and Friends tu pada harga RM30...aku rasa boleh je dapat RM15. Budak-budak ni nak toys, kami beli la kereta mainan made of steel. RM20 satu..punnnn tak pandai tawar hehehe.... nak cepat weh sebab budak-budak ni dah moody. Kalau diorang ok, boleh je kami ambik masa tawar menawar, kalau tak dapat kami bergerak ke kedai lain.

Oleh kerana budak-budak ni nak dukung je dah aku pun dah jadi tensen, kami pun balik dengan menaiki train Metro dari stesen Lao Jie ke stesen Gua Mao, tambang RM4. Dari Gua Mao naik teksi ke Wen Jun, tambang RM7.50. Saja nak merasa naik public transport. Public transport diorang sungguh memudahkan perjalanan. Tak macam kat Malaysia ni. Teksi diorang semua pakai meter dan ada biodata driver kat depan. Driver semua pakai uniform kaler biru. Kalau kat Malaysia, nak naik teksi pun takut! Sama ada tak pakai meter atau tak mau ambik penumpang. Bas diorang pun banyak dan cantik. Setiap route dinyatakan dengan jelas tapi kami ada tersilap naik bas heheheh....sebab tak paham weh nak cakap ngan dengan diorang ni. Yang ni berlaku di waktu petang ketika kami nak ke stesen train untuk ke Hong Kong. Kami tersilap naik bas. Bas tu bas yang betul cuma the opposite way. Last-last masuk dengan lorong kecik mana ntah. Memang nampak betul-betul pekan China. Macam kawasan setinggan la kalau kat Malaysia cuma diorang ni rumah batu tinggi bertingkat-tingkat.

Sesat di Shenzen!

Ketika jalan kaki keluar dari lorong kecik tu, kami menahan sebuah teksi. Mujur la teksi ni senang nak jumpa. Kami kata nak ke train station, tobat tak pahamm!!!!! Train station pun tak paham daaaa...... ketika tengah mati kutu tu baru teringat tadi ada beli train mainan untuk budak-budak ni, lalu kami tunjukkan train tu, dan driver teksi menganggukkan kepala... fuhhh....mujur leeee...... kami ke stesen ketapi Luo Hu untuk ke border. Di stesen tu ada pemeriksaan imigresen dan kastam. Setelah melepasi pemeriksaan pihak berkuasa China, kami hanya jalan kaki di dalam bangunan merentasi sebatang sungai untuk ke Hong Kong. Sungai tu la border dia.

Kemudian kena melalui imigresen dan kastam HK pula. Untuk makluman, kami buat visa double entry sebab masuk China dua kali sebab selepas ke HK, kami kembali ke Shenzen. Masuk HK tak payah visa. Daripada stesen train Luo Hu, kami terus ambik train ke stesen Tsim Sha Tsui di Kowloon. Kebetulan waktu tu waktu orang balik kerja, train memang sesak.