Wednesday, November 23, 2011

The Amazing Race 4

Aku kena cepat-cepat tulis pasal perjalanan aku ke HK sebab takut lupa pulak nanti. Maaf sebab ada part yang aku tak cerita secara detail. Ada yang aku lupa. Kami ada buat jadual pasal perjalanan kami tu. Aku tak refer kat jadual tu jadi aku lupa. Nanti ada masa aku attach.

Pada hari Rabu kami kembali ke Shenzen pada tengahari. Tapi pada pagi tu ketika budak-budak masih tidur, encik hubby keluar seorang untuk beli breakfast kat Chungking Mansion di samping mengambil gambar di sekitar kawasan Tsim Sha Tsui. Aku kat bilik mengemas beg sebab nak balik Shenzen dah.

Masjid Kowloon

Suratkhabar free!!

Bila hubby balik, kami makan-makan dan mandikan budak-budak ni. Makan nasi putih berlaukkan ayam goreng dan masakan daging kambing. Memang masakan bau rempah kuat semuanya. Aku pulak asyik lapar je. Kerja nak makannn je. Dah la makanan mahal. Oh ya lupa nak cerita, suhu kat HK dan Shenzen tak sejuk mana pun. Biasa je. Dalam 24 darjah celcius je jadi kami pakai baju biasa.

Selepas kemas-kemas barang, kami turun ke kedai cenderamata kat bawah tanpa membawa beg sebab nanti nak naik balik. Mujur kat bawah tu je. Kami beli beberapa baju T-shirt yang ada tulisan HK, RM50 untuk 3 helai. Kami amikla beberapa helai. Keychain besi aku beli 10 dapat RM50. Keychain penyepit kuku aku beli 10 untuk RM25. Mahal le aku kira cukup-cukup untuk adik beradik je. Aku juga beli cap HK RM50 untuk 3. Cina tu punyala cerdik, dia main ambik je mainan yang anak aku hulurkan tanpa sempat kami tengok. Izzati ambik beruang panda kecik gile harga RM30-RM40. Aku perasan bila kat airport. So bila korang nak shopping, cuba check betul-betul barang dalam plastik tu sebab kadang-kadang budak-budak ni main ambik je dan bagi kat cashier tu sebab dia yang mintak, jadi hati-hati!! Kalau kat China, beruang panda yang 5 kali lebih besar harganya baru RM25 seperti yang aku beli kat airport Shenzen. Kat kedai souvenir tu habih dekat RM300 untuk souvenir yang kecik gile. Yang mahalnya cuma tulisan HK tu je, padahal semuanya barang China.

Selepas geleng-geleng kepala sebab habih duit,hehehe, kami naik ke bilik dan ambik beg lalu ke tingkat 13 untuk check out. Masa tu kami tengok seorang mat salleh tengah bergaduh dengan receptionist hostel. Bilik receptionist tu sempit gila macam stor je. Apa yang kami faham, mat salleh tu tak mau check out pagi tu, sedangkan kami memang kena check out pada pukul 11 pagi. Bergaduh terjerit-jerit. Kami dok tunggu giliran kat luar sambil dengar mat salleh tu ugut nak report polis. Receptionist tu kata report la kalau nak report. Fuhh... macam-macam la. Datang negara orang kena la ikut peraturan orang. Ni nak check out petang macam tempat lain mana boleh. Suka hati dia je! Lepas diorang bertekak, kami check out dan deposit akan dikembalikan dalam 30 hari (RM150) sebab hari tu pilih kad kredit untuk bayar deposit. Bayar cash pun boleh.

Kemudian kami pun turun ke bawah dan masuk ke stesen train metro bawah tanah melalui pintu D2 seperti ketika kami tiba dulu. Exit D2 tu kat area-area tu jugak. Kami terus ambil train dari Tsim Sha Tsui untuk ke Luo Hu. Stesen Luo Hu tu paling hujung sekali la. Bye bye HK, I love Disneyland! Tapi suanana crowded di HK tu buatkan aku rimas. Tips aku untuk korang adalah, jangan duduk lama-lama kat HK. Kalau setakat nak ke HK Disneyland, lepas balik tu takyah lepak lama-lama sebab nanti duit akan habis banyak untuk makan. Aku rasa makan kat HK beserta tiket train ada kot dekat RM1000 paling banyak, atau RM600 paling sikit selama 3 hari 2 malam kami kat situ.

Kami melalui kastam dan imigresen HK dan China sebelum kembali ke hotel yang sama di Shenzen. Selepas check in dan letak beg, mandi dan solat, kami turun makan di Yi Rong Restauran kat bangunan sebelah. Kosnya RMB130/RM75. Kali ni mahal sebab kami pesan banyak makanan sebabnya harga setiap hidangan jauh lebih murah berbanding HK. Lapar weh balik dari HK heheheh....

Kemudian kami ke Yahya Halal Supermarkat kat selang beberapa kedai untuk beli snek budak-budak. Banyak juga snek dari Malaysia yang dijual di situ. Kemudian kami ke bank di bangunan berhampiran untuk menukar duit sebelum terus ke hentian teksi dan mengambil teksi ke SEG Electronics yang terletak di Hua Qiang Road kira-kira 5 km dari hotel. Tambang RM 13 lebih kurang (campur ngan tips).

Hua Qiang Road memang SYURGA buat peminat gajet elektronik!!!! Cakapla nak apa, iPhone, tab, bapak tab, kamera, laptop, electronic components, memory card, segala macam chip yang dijual pakai kilo, tripod, remote control helicopters, cars, PSP Sony, aihh.... tak tersenarai aku! Aku dan hubby memang jadi gilaaaaa!!!!!!!! Hubby jadi gila (heheh) sebab dia tengok pelbagai jenis motor dan komponen elektronik yang sangat-sangat leee murah.

Apa yang kami beli?

iPhone 4 (x 2) + 2 battery RMB1020
Sony PSP x 2 RMB360
Kereta mainan x 2 RMB140
Tripod RMB170
Memory Card 8Gig+ casing USB RMB60
Casing Sambung Tab RMB45

kesemuanya berjumlah RM900 la lebih kurang.

Kami tak sempat beli external hard disk. Kami terlupa nak check casing tab tu. Casing tu termasuk keyboard. Rupanya keyboard tu guna USB port. Balik tak boleh guna la. Tapi kira murah la tu. Beli barang kat sini kira gamble la. Kadang-kadang ada yang rosak. Mujur barang kami beli setakat ni ok. Cuma charger iPhone tu je bila balik test tak masuk karan. Rupanya dawainya tercabot!

Oh ye, barang-barang iPhone dan Sony tu klon le sebab tu la murah. So far ok je iPhone aku nih. Buat pengetahuan korang, kat Hua Qiang Road tu terdapat deretan bangunan yang setiap satunya mengandungi ratusan kedai gajet elektronik. Aku beli iPhone tu kat bangunan Hua Qiang Electronic Centre. Memang kami tak sempat round habis sebab banyak sangat kedai di deretan bangunan yang aku rasa dekat 1 km. Pembekal komponen elektronik datang dapatkan bekalan mereka kat sini la. Hubby aku dok geram kat motor yang dijual. Kalau kat situ harganya dalam RM100, kalau kat Malaysia ada dalam RM200 katanya.

Semasa tengah round-round kedai, kami diekori oleh seorang mamat yang mahu menjual komputer Mac pada harga RM2000. Kami syak yang mamat ni ala-ala 'ulat' dan mungkin barang yang dijual merupakan barang curi. Kami menolak dengan baik tapi dia asyik ikut je tapi kami buat tak tau je. Seram jugak takut orang jahat. Tidak lama kemudian ketika turun ke tingkat bawah, kami dapati banyak kedai sedang ditutup dan polis peronda datang round. Bila kami keluar bangunan rupanya dah gelap, maghrib dah. Kalau nak ke Hua Qiang Road ni datang awal-awal sebab diorang beroperasi pada waktu siang je.

Masa tu ramai gila orang kat luar yang mahu pulang ke rumah masing-masing. Walaupun teksi banyak, semua pakat berebut mau naik. Mujur kami dapat satu teksi dan terus pulang ke hotel. Nasihat aku kat korang, simpan alamat hotel atau peta berkaitan, gambar kedai yang hendak dituju dengan jelas, serta gambar stesen train atau kapalterbang serta yang sewajarnya. Atau korang nak bawak replika train dan kapalterbang pun boleh hehehhe. Oleh kerana driver teksi ni sepatah pun tak tau cakap BI, maka penting untuk bawa petunjuk yang bersesuaian. Lagi bagus kalau kita mintak kawan-kawan Cina tolong tulis siap-siap kat Malaysia ni dalam tulisan Cina. Kalau kat sana, boleh mintak tolong receptionist yang paham BI. Mujur le aku tau sikit-sikit bahasa Cina seperti " Wo pu ming pai" (saya tak faham), "Ni yau chui na li?" (awak nak ke mana?), " ke yi/ pu ke yi" (boleh/tak boleh). Masa kat UKM aku belajar bahasa Mandarin tapi separuh jalan tak sempat nak pandai hahahaaa.....

Tapi walaupun kami susah nak berkomunikasi, tapi body language serta instinct membolehkan kami faham apa yang dimaksudkan oleh driver..sikit-sikit tu ia membantu la.

Pada malam tu kami balik belek gajet yang kami beli. Sukaaaaaa!!!!!