Tuesday, November 22, 2011

The Amazing Race 3

Pada hari Selasa, kami pusing-pusing sekitar pusat bandar Hong Kong. Sebelum tu kami breakfast di tempat sama. Order nasi putih berlaukkan gulai ayam dan daging. Kesemuanya berjumlah RM80 termasuk minuman. Selepas tu kami menukar duit kat money changer. Tukar USD 200 dapatla HKD 600. Kemudian kami terus ke ferry terminal untuk ke pulau HK. Ferry nya kelihatan macam filem Jackie Chan. Susunan kerusi kayu di atas dek kelihatan tradisional. Mungkin mereka saja tak nak tukar kepada ferry yang lebih canggih sebab ferry tu dah jadi identiti mereka kot.

Dalam ferry...

Selepas membeli tiket di mesin tiket (beberapa ringgit je, aku lupa), kami terus berlari-lari menaiki ferry yang akan bertolak ke seberang. Dekat je pun seberang tu. Aku rasa lagi sekejap berbanding naik ferry Pulau Pinang. Setibanya di jeti seberang, kami lepak-lepak sekejap sebelum menaiki tourist bus yang diparking berhampiran jeti. Tourist bus tanpa bumbung tu akan round kawasan tertentu di HK sambil monitor TV menerangkan kawasan-kawasan yang dilawati. Kami bergambar je sambil melihat bangunan-bangunan yang sungguh padat dan tinggi. Rasa macam masuk ke dalam filem Jackie Chan je. Kawasannya berbukit-bukit. Aku tengok rakyat HK berjalan menaiki dan meruni jalan berbukit di sisi bangunan tinggi. Rakyat HK ni semuanya aku tengok sihat dan cergas walaupun umur dan lanjut gila. Diorang ni memang dah biasa berjalan untuk ke mana-mana. Yang berumur dekat 100 tahun pun masih berjalan sorang-sorang di laluan berbukit. Aku rasa aku yang muda ni pun cepat pancit. Dengan berbantukan tongkat, mereka berjalan perlahan-lahan tanpa bantuan sesiapa. Yang muda tu tak payah cakap lah memang jalan laju gila. Dari kecik lagi diorang dah biasa.

Kuat la nenek ni....naik bukit tuh....

Buluh bertingkat-tingkat....unik!

Lagi satu yang aku perasan. Bangunan yang under construction semuanya menggunakan batang-batang buluh sebagai penyangga tak seperti kita yang menggunakan kayu. Unik betul! Batang-batang buluh diikat pada bangunan berbelas-belas tingkat dengan rapi. Cantik!!! macam dalam filem HK kan diorang selalu buat aksi kat bangunan tak siap yang banyak buluh tu. Mungkin buluh ni banyak kat tempat diorang kot. Lepas naik bas kami turun jalan kaki untuk cari kedai jed. Tapi kedai jed tu rupanya banyak jual replika tokong dan binatang, eiiii seram aku! Masa tu aku dah tak larat nak jalan dah sebab dukung budak kecik. Kemudian kami terus ambik bas ke pusat bandar sebab nak naik tram. Tram ni menggunakan tenaga elektrik untuk bergerak. Masa nak naik tram tu aku hampir tersepit kat pintu sebab lambat masuk. Faiz dok depan aku jadi aku hampir tersangkut. Huhuuu terus rasa macam nak balik ehhehe.... kami naik dok kat tingkat atas dan pusing-pusing tengok kota metropolitan HK. Macam-macam jenis manusia dengan kelas tersendiri. Kebanyakannya menampakkan gaya seorang businessman dan ahli korporat. Aku dah mula keletihan sebab tadi berjalan jauh di jalan yang berbukit. Aku dah mula nak balik hotel.

Aku rasa bandar HK ni tak sesuai untuk pelancong seperti aku sebab aku kena dukung budak dan berjalan turun naik bukit. Lepas tu barangannya mahal gila untuk dibeli. Tengok je boleh la. Mungkin sebab kami backpakers. Tapi kat China aku rasa seronok sebab aku boleh shopping dan kawasannya lebih lapang dan luas, tak macam HK yang sempit dan padat gila. Bawak bagpack sambil dukung budak memang membuatkan kepala aku sakit. Kat China kami lebih banyak naik teksi untuk ke mana-mana. Lebih mudah. Akhirnya aku surrender.. " Nak balikkk..." kataku. Akhirnya kami menaiki train pulang ke Tsim Sha Tsui. Boleh je naik ferry tapi naik train boleh terus sampai ke hotel. Sampai Tsim Sha Tsui kami lunch dengan ongkos RM70. Dapat diskaun sebab setiap hari makan kat kedai pakcik Pakistan tu.

Hostel kami di bangunan Mirador Mansion....

Tempat kami makan.....

Pada sebelah petang, kami naik bas untuk ke Symphony of Light untuk menyaksikan multimedia show daripada bangunan di pulau HK yang disaksikan daripada pinggir laut Kowloon. Tapi kami tak tunggu hingga malam sebab cuaca mula sejuk dan berangin. Takut demam pulak si kecik nanti.

Kami hanya bergambar di sekitar kawasan tersebut sebelum menaiki bas ke hotel. Naik bas yang sama iaitu bas bernombor 97 yang kami naiki tadi. Kalau tak silap aku satu stesen je untuk ke hotel tapi kami merancang untuk terus duduk dalam bas dan round bandar. Pada pemikiran kami le, mungkin bas itu akan patah balik di tempat yang sama. Tapi ianya meleset sama sekali apabila bas tu pergi semakin jauh dan jauh. Untuk mengelakkan sebarang risiko sesat pada waktu malam, kami turun di sebuah stesen sebelum berjalan kaki untuk pulang. Tapi...aihh.... tak larat weh jalan kaki. Lalu kami ambil bas untuk balik ke Tsim Sha tsui. Masa tu si kecik dah tidur atas dukung. Balik bilik hotel di tingkat 5 terus krohh krohhhh tanpa makan apa-apa. Pada tengah malam tu kami bangun mandi dan solat. Budak-budak ni pun aku paksa kejut dan mandikan sikit sebab nanti gatal pula badannya sebab bermain berlari-lari kat dataran Symphony of Lights tadi. Kemudian kami makan maggie. Mujur le ada maggie!!!!! Esoknya kami nak balik Shenzen..yahuuuuu!!! aku suka Shenzennn!!!!!