Friday, June 3, 2011

hari ni menebas hutan

Adoi...lenguh pinggang aku..pagi tadi kami bersama-sama menebas hutan belukar belakang rumah. Dengan akar-akar pokok berjuntaian, memang semak..bimbang kalau ada binatang berbisa di celah-celah semak di bawah pokok rambutan tu...

Cari parang bawah almari bilik ayah aku, lepas tu aku pegi tebas segala macam pokok renek kat belakang rumah. Dulu ayah aku masih mampu buat semua tu, sekeliling rumah licin takde daun kering pun, semua dikutip dan dibakar daun-daun kering tu. Tapi..sekarang ayah aku sudah agak uzur untuk buat semua tu, sedangkan mau berjalan pun tak larat. Tadi dia nak pergi beli beras Siam kat pasar Wakaf Bharu, aku ingatkan dia ikut sebab nak tunjukkan kedai mana yang biasa dia beli tu, rupa-rupanya dia duduk dalam kereta je, tak larat jalan dah. Dia bagi instruction : "pergi sebelah hujung sekali, kedai sebelah hilir"..ahh sudahh...tang mana ntah aku pun tak tau. Aku main agak je, janji beras cap angsa. En Hubby tunggu dalam kereta, katanya bimbang kalau jadi apa-apa kat ayah.

Sedih bila tengok kedua-dua ayah dan ibu aku, lagi-lagi ayah. Umurnya kalau ikut IC 83 tahun, boleh jadi lebih tua lagi sebab kat IC tu ada simbol * kat nombor. Ibuku pula 70 tahun. Sama jugak ada simbol *. Almaklumlah aku anak paling last. Sedangkan kakak aku yang sulung pun dah ada cucu!!!

Kakak aku mengajak ayah aku tinggal dengannya di Klang, tapi orang tua mana mau duduk dengan anak, lagi-lagi kalau bukan di rumahnya sendiri. Abang aku akan datang menjenguknya setiap hari kalau ada apa-apa yang mereka perlukan. Yang lain kebanyakannya tinggal jauh di luar tempat ini. Aku tengah plan nak cuti lagi sehari Isnin ni, rasa sekejap sangat, tak sempat aku nak tebas belukar belakang rumah. Tangan aku pun dah melecet sikit.
oklah nanti aku sambung lain kali.

No comments:

Post a Comment